Vidräkningens tid

Så kom den då; symbolen för att PPL är avklarat: En saftig räkning från luftfartsstyrelsen.
Fem poster på räkningen:
1    Grundavgift för utfärdande av certifikat  600 kr
2    5 st årsavgifter för certifikat                   2700 kr
3    Teoriprov                                                   1800 kr
4    Flygprovsavgift ord uppflygning            4300 kr
5    Flygprovsavgift omprov                          2675 kr
Summa 12075 kr
Av detta är den sista kostnaden "helt onödig". Jag var inte fit-for-fight uppflygningsdagen, så det blev en dyr läxa.

Då kan jag summera hur mycket hela kalaset kostat mig.
Direkta kostnader för 58 timmars flygning (klubbavgift, flygplanshyra, flyglärare, provavgifter, medical, böcker, elevtillstånd mm) 76645 kr
Reskostnader bil (12 kr/mil) 4608 kr
Totalt 81253 kr.

Fotnot:
(Hade jag tagit certet på kortast möjliga tid hade kostnaden blivit ca 10000 kr lägre ser jag. Å andra sidan fick jag flyga; flygtid som flygtid - oavsett om jag har lärare bredvid eller inte)

Kommentarer
Postat av: tuppluren

Jag ser att det blivit billigare. Mitt flygprov kostade 5700. Men det kostar att ligga on-top som jag brukar säga.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback