Sista vilan

Som min gymnastiklärare sa i den sista pausen i träningspassen: Nu går vi in i sista vilan.
Nästa gång jag sätter mig i ett flygplan är det dags att flyga upp...
Och det kan ske tidigare än beräknat: uppflygningskontrollanten ville att vi skulle klara av den på fredag. Hojsan, redan i övermorgon!

Dagens övning började med att jag fick komma med önskemål om innehållet och sedan visualisera det hela.
Vinden 180 grader 6 knop; lätt sidvind bana 14. Start med högerskevning, kanske motorn lägger av under starten, därefter stigande till 1500 ft, passera över Farhult till område Kullen. Stigande till 2-3000 ft under skärm för träning på lågfart instrumentflygning. Efter det nödlandningsövning på området. Slutligen hemfärd, in på bas bana 14 för bedömningslandningar och någon motorlandning. Så fick det bli.

På väg längs taxibana Charlie frågade jag om jag höll lagom fart för taxning; knappt 1000 varv. Kritiskt under uppflygning. Faktiskt något sakta; lagom fart är springtempo. Väl på väntplats gjorde jag motorcheck snett uppställd för att vara snäll mot bakomvarande (obefintlig) trafik och slippa roderfladder. När allt var klart frågade läraren om jag fortfarande ville träna motorbortfall i starten, och med mitt positiva svar fick jag order att anmäla detta som avsikt.
På 200 ft gick så motorn ner på tomgång och jag fick snabbt inta nosläge nedåt. Höll på att glömma klaffen, men efter kort konsultation fällde jag ut full klaff och fick upp farten igen. Och plötsligt fungerade motorn igen så jag kunde dra på och fullfölja starten. Godkänt.

Ute över Skälderviken kom så molnen i form av skivor för fönstren och jag var återigen hänvisad till horisontgyrot. Kändes ganska hemtamt; hade bra koll på både höjd och kurs. Så distraherade läraren mig med att fråga om radial till Sveda, och fick träna på horisontgyrokoncentration. Gick hyfsat bra, tittade kanske lite för mycket på VOR under rattningen. Sedan frågade han om radial till Vedby, och då fick jag först ta reda på frekvens, vilket störde koncentrationen ännu mer, så då rann horisonten iväg lite grann. Godkänt utan marginal.

Så blev det stig och svängar, både vanliga och branta. Plötsligt var vi inne i moln på riktigt vilket jag såg i ögonvrån, och direkt märktes det på horisontgyrot som drev iväg ordentligt i höjdled och hastigt och lustigt befann jag mig i brant grävande sväng, som jag iofs snart rättade till. Där ser man vad det perifera seendet ändå hjälper, och så svårt det blir då man är i moln utan att se horisonten i ögonvrån...

Nästa steg var då att minska på gasen och flyga planflykt i lågfart, vilket var lättare sagt än gjort. Ett himla pyssel att hålla höjden och kursen samtidigt; så mycket känsligare planet är i lågfart. En nyttig erfarenhet.

Jaha, då var det dags att flyga ut ur moln, skärmarna försvann och jag kunde skåda ner på marken sydväst om Farhult från 2000 ft. Efter en kort stund påstod läraren att motorn började låta konstigt, och snart försvann motorvarvet. Ok, nödlandning. Snabbt intagande av nosläge för 75 knop och ställa kursen med vinden innan det var dags för att gå igenom nödchecklistan; skifta tank, rik blandning, pump på, förvärmning på, kolla snaps och magneter. Ingen förbättring. Nähä, spana efter lämpligt fält i vingknäcken, hittade ett och såg att jag låg bra på medvinden. En 360 skulle betyda att jag var nere på drygt 1000 fot, lagom utgångsläge för en bedömningslandning. Sagt och gjort. Första steget klaff innan basen angjordes, och sedan andra steget. När fältet var inom räckhåll blev det tredje steget och förvärmning av, samtidigt som jag fingerade nödanrop på radion. På 300 ft startade plötsligt tydligen motorn igen, så jag kunde dra på och avveckla klaffarna i lugn och ro under stigning.

Jag ville göra ytterligare en nödlandning, så upp på 2000 ft och inta kurs 300 grader. "Kolla, vad är det där borta?" frågade läraren. När jag vände mig bort hände det något med motorn, häpp! Oj, sa läraren. Så jag ställde in 75 knop igen och gjorde nödchecklista medan jag riktade in mig i medvind. Denna gång återställdes motorn då jag rikade den, allt väl. Men plötsligt försvann varvet igen, utan att kunna återställas. Så det blev att "nödlanda" igen. Denna gång blev det en riktig lågsniff på låg höjd snett ovanför en gammal väderkvarn innan motorn piggnade till, men sedan var allt lugnt igen och vi vände hemåt över Farhult. Godkänt.

Början på slutet blev sålunda en motorstuds, som blev den sämsta på mycket länge. Ingen vidare roderbehandling och dålig rotation. Det slutade med att läraren tog över efter studs och förevisade en perfekt motorlandning. Sedan blev jag kommenderad till en bedömningslandning, som gick bättre. Ytterligare tre dito, allt bättre och bättre. Läraren var nöjd och beordrade två motorlandningar som avslutning. Första landningen glömde jag åtgärderna före landning; kom på mig själv när det var dags att svänga in på basen. Landningen blev denna gång fullt godkänd, för att inte tala om den sista landningen, som satt som en smäck (åtminstone för att vara jag).
Godkänt till slut.

På väg till klubben fick jag order på att målbildsfokusera på de sista landningarna och inte tänka alls på de första. Bra idé... Eventuellt kunde vi ta en kort uppvärmningsrunda innan uppflygningen.

På debriefingen fick jag order inför uppflygningen: Gör en driftis och en ATS på papper för flygning Ängelholm-Hässleholm-Eslöv-SVD-Ängelholm. Höjd 2000 fot och gör inflygningar utan landning på Hässleholm och Eslöv. En timmes navigation är att vänta. Sedan kan det ju hända oförutsedda saker på vägen...

Jag tog ett djupt andetag när den ljumma friska höstluften slog emot mig på väg nedför yttertrappan. Jag är redo!

Kommentarer
Postat av: F

Fredag alltså. Det fixar du "nema probs" :)

Postat av: tuppluren

Håller med F, det verkar stabilt det här. Ser fram emot trevlig läsning till vinet på fredag kväll.
Lycka till!

2007-09-27 @ 07:07:28
URL: http://tupplur.blogg.se
Postat av: PC

Den andra grenen av Sigtunasupportrarna önskar dig all lycka till med din uppflygning och emotser bjudning av leveldamsugare på FL0 uppe i våra trakter.
GL HF!

2007-09-27 @ 08:19:50
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Pehr

Efter de samtal som vi haft och efter att ha läst igenom din blogg så kan jag garantera dig att det kommer gå alldeles utmärkt på fredag!
Vi ses på måndag(?) och då har du väl fått "lappen" (och det är verkligen bara en lapp man får).
/Pehr

2007-09-27 @ 10:28:59
Postat av: Gerth

Pehr: Det blir torsdag för mig istället...
Dammsugare für alle!

2007-09-27 @ 11:09:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback