Överraskningarnas dag!

När jag vaknade i morse trodde jag att dagens flygtur skulle brinna inne. Igår utlovades (som vanligt) skitväder här i södern, medan fäbodarna i norr skulle få åtnjuta sin vanliga sommarsol (en kollega från min eslövstid uttryckte Sveriges uppbyggnad som "Skåne, Småland samt där norr om liggande fäbodar".)
Så jag tillbringade kvällen med några timmar
civ II.

Vaknade i morse till strålande sol. Dagens första överraskning.
Egentligen den andra, eftersom mini i familjen för ovanlighets skull sov hela natten.
Efter en halvtimme i vaket tillstånd ringde min gamle flyglärare. När han ringer brukar det vara ett dåligt omen, typ planet på service, du får ställa flygningen. Överraskning tre: Det var det inte.

Klubben hade öppet hus/spaka själv igår, då det var skitväder enligt ovan. De lyckades få till en flygning med journalist och fotograf, men det var väl i stort sett allt. Det blev ett bra reportage.
"Problemet" var att tidningen råkat skriva att det var öppet hus även idag, när det inte var det. Vilket innebar att det kunde komma folk som ville ta en flygtur, och det behövdes folk som kunde ställa upp som funktionär/pilot med kort varsel. Efter en kort fundering lämnade jag klartecken.

Jaha, flyga idag, det blir ju bra, och gratis dessutom. Så jag kollade in METARen. 02007 kt = lätt sidvind bana 32.
Käkade frukost och körde söderut. Väl på plats mötte jag de andra engagerade och blev tilldelad en uppgift: Grindvakt (eftersom området är inhägnat med kodlås). Jaha, så blev det med den flygningen...

Så småningom började några familjer knacka på. Lite svårt att bestämma sig om de ville flyga, så jag tog ett snack med dem och efter ett tag hade de bestämt sig för en tur. OK, vem skulle ta hand om flygningen? Den ansvarige var villrådig ett ögonblick men så föreslog min lärare att jag skulle ta turen! Och så blev det till slut! Överraskning igen!

In i GustavNiklas och upp på en kort sväng ut till Farhult, via Varalöv in och landa igen. Ute på plattan kastade jag en blick på vindstruten och upptäckte att bana 14 torde vara ett bättre val. Snabbt byte av målbild från 32 till 14. Eftersom tornet inte öppnat ännu blev det till att klara sig själv i etern och prata med Sweden. Annars hade i princip rundan legat inom CTR.

Berättade under turen som vanligt om radiokommunikation, instrumentering och "sevärdheter", och kontinuerlig check av hälsotillståndet hos den fyraårige(?) sonen i familjen. Allt avlöpte väl. Landningen blev rejält plus, men jag ville ha en mjuk sättning. Kom på kort final på att jag nog bara skulle tagit två steg klaff pga sidvinden, men gjort är gjort. Lite shaky med sidvind och alla granskande ögon på klubben...

Passagerarna mycket nöjda med turen, och ville gärna komma tillbaka! Känns som ett bra betyg.
Fortsättningen blev mer som planerat, jag agerade grindvakt och var social. Hade bara lovat delta två timmar, så det var ändå snabbt överstökat.

Min flyglärare begick under tiden premiär i den nya kärran, en spillrans ny Cirrus med glasscockpit. Gjorde ett bra jobb. Efter landningen kom han fram till mig och ville diskutera en sak. Som lärare med pedagogisk kunskap och flygkunskap var jag påtänkt som utbildare på teorikursen! Va? Jo, han tyckte jag hade tillräckligt med ämneskunskap för att kvalificera mig till jobbet. Behöver jag nämna ordet överraskning?
Jag får nog fundera över erbjudandet, det är en hel del kvällsaktiviteter i vinter, inte minst min stundande NQ. Och det var inte helt klart att de behövde mina tjänster ännu. Så vi ska prata vidare om saken senare.

En spännande vinter väntas.

Kommentarer
Postat av: F

Sprillans ny Cirrus torde vara SE-MBM? :)

Postat av: tuppluren

Hoppas du får ork att göra något med teorimaterialet, tycker själv att det vi använde (dvs standardböckerna från KSAB) var bedrövligt.

2008-08-25 @ 10:47:57
URL: http://tupplur.blogg.se/
Postat av: Gerth

F: Just det, en riktigt graciös skapelse. Ska se om jag kan fånga den på bild så småningom. Glömde kameran hemma i går...



Tuppluren: Lite kluvna känslor inför ev lärarskap. Jag brukar gå mest efter vad man behöver med sig i livet när jag väljer bland utbildningsstoffet. Men i detta fall känns det som att "plugga för provet" med en massa detaljkunskaper som mål. Annars avhåller jag mig som lärare gärna från att använda kurslitteratur överhuvudtaget, och alldeles speciellt gärna KSAB:s...



Pehr S: Hur mycket flyg har du gjort i sommar? Hann inte med frågan i kväll.

2008-08-25 @ 23:26:38
Postat av: Johan

Bilder på Cirrusen???

Dags att söka medlemskap i Ängelholm kanske :-)

2008-08-26 @ 13:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback