I österled

Då var årets semesterutflykt avklarad. Dock helt tight dockad till terra firma hela tiden. Ok, stundtals terra aqua. Har nämligen varit på Gotland senaste veckan, vilket har resulterat i en massa erfarenheter:

Att köra bil till Gotland tar en himla tid; typ 10 timmar. På samma tid hinner man med flyg ända till Långtbortistan.
Att leva en familj trångt tillsammans i en husvagn kräver hänsyn och planering.
Därav följer: En grupp som utsätts för tryck utifrån blir mer sammansvetsad.
Att sörja för husvagnens vatten och avlopp är en oglamourös syssla som kräver uppmärksamhet.
Att diska senare än andra innebär att man får diska i kallt vatten.
På en husvagnscamping ska man grilla på lördag kväll.
F17 har en del utlokaliserad till Visby.
Det finns (flyg)vägbaser på Gotland också, fast inte alls så märkbara som på fastlandet.

Tja, i det fina vädret fanns det som sagt inte mycket att göra i flygväg, bara titta upp mot skyn och avundsjukt åse alla småflygplan som for hit och dit över ön. Och i närheten av ESSV spana in Gotlandsflyg på kort final t ex...
Och på lediga stunder studera NQ-teori. Återkommer i ämnet.

I morgon är det dags att gå till doktorn för att kunna förnya medicalen. En undersökning till det facila priset 1500 kr.
Och om gudarna vill är det dags för en rundtur med släkten över Halmstad på lördag. Dagen till ära med GustavNiklas.

Nattturer

Så är det då beslutat och beställt: I vinter ska jag skaffa mig NQ, nattbehörighet.

Varför? Nattflyg har ju sin tjusning; att flyga över en stad på natten är en annorlunda, häftig syn. Och så är det gott att kunna ta en flygtur efter jobbet på vintern, trots att det är mörkt redan fyra på eftermiddagen...

Hur? Har beställt kurslitteraturen på KSAB (i brist på annat) för teorisjälvstudier, och sedan blir det ca 6-7 flyglektioner.

När? Teorin sätter jag igång med direkt, men flygningarna blir till största delen i januari-mars, eftersom det är mycket på familjefronten fram till jul.

Tyvärr är det bara storebror PA28 GustavNiklas som är mörkerutrustad, så det blir att betala stora hyran. Å andra sidan är det skolflygning, så det blir lite skatteåterbäring i efterhand. Och flyga ska man ju göra ändå, så den enda extrakostnad som uppstår är lärararvodet.
Lektionerna innehåller allt från landning med/utan strålkastare, till två timmars EK långnav med studs.

Det här blir kul!

Safety first

Säkerhet är ett bra sammanfattande ord för dagens flygövning. På ett både positivt och negativt sätt.

Men för att ta det från början:

På sistone har det varit lite väl mycket "okynnesflygning", dvs flygning runt grannskapet utan mål och planering. Därför tog
jag mig en navrunda med pax till Markaryd, Byholma (för oinvigda är det ett fd militärt flygfält, som omvandlats till virkesupplag modell gigantiskt, innehållande 1% av timret efter stormen Gudrun.) och Gullbranna by Laholmsbukten. Väl hemma frågade frugan om vi kollade in Rix-FM-festivalen och de stora fullriggarna som höll till i Halmstad den kvällen. Det hade vi inte haft en tanke på... irriterande!

Nåväl. Landningen skedde i skymningen runt 22-tiden. Gott att tänka på när vintermörkret sänker sig igen. Vilket fick mig att fundera på att ta nästa flygsteg - varför inte en NQ? Så behöver man inte stressa hemåt när det börjar mörkna.
För att inte tala om möjligheterna till mer flyga på vintern.

Nu kändes det som det var dags för lite airwork igen, så en runda grästräning skulle sitta fint. Eslöv? Och på vägen dit lite säkerhetsövningar. Bra idé. Så jag bokade Katanan för en tur idag, och lämnade in färdplaner. Tanken var att jag skulle börja med en bedömningslandning på hemmaplan som uppvärmning, därefter ut till Kullen för att göra stallövningar och nödlandning innan jag svängde söderut mot Landskrona, studs där, och sedan en landning på Eslövs gräs innan jag vände hemåt.

Sagt och gjort.
På väg genom grinden till klubben stötte jag på min vikarie till flyglärare, som gav mig ett tips när jag sa att jag skulle grästräna i Eslöv. För att kunna bromsa bättre vid full stopp på gräs kunde man fälla upp klaffen till startläge i sättningsögonblicket, eftersom Katanan är så flygvillig. Tack för tipset.

Katanan var redan varm efter förmiddagsträning, så det gick snabbt ut till väntplatsen. Svaga vindar. Upp i varvet för en godkänd bedömning, sedan ut till Kullen. Upp på säker höjd (4000 ft) och gjorde några stallar och vikningar, innan plötsligt motorn dog (eller kanske gick ner på tomgång...) och jag gjorde "nödrutinerna" utan framgång. Spanade in ett lämpligt fält och tog mig ner på trafikvarvshöjd och började inflygning. Avbröt på 600 ft och drog mig upp på 1500 ft och svängde söderut mot Landskrona.

När jag närmade mig fältet varnades jag av Sweden för ett oidentifierat eko kl 14 på 1400 ft. Snart såg jag upphovet, som tydligen också hade spanat in Landskrona.
Avslutade färdplanen och sa adjö till Sweden och anropade Landskrona istället. Inget svar. Inte heller något från det andra planet. Meddelade iallafall min avsikt - gå in på plats och angöra trafikvarvet för studs-och-gå. När jag kom in över fältet såg jag en hel drös flygplan och folk på plattan. Konstigt att ingen hört mig. Hade jag fel frekvens inställd? Försökte verifiera med Sweden men de hade inte koll på frekvensen, så efter en kort fundering beslutade jag mig för att ta det säkra före det osäkra och strunta i studsen. Dimpa ner utan radiokontakt när det bevisligen fanns folk på fältet kändes inget vidare.

Jag styrde istället bort mot Eslöv och aktiverade min nya färdplan. I närheten av stan kollade jag om det var någon hemma  på fältet, men fick inget svar. Nähä, får väl klara mig själv då. Vindriktningen antog jag vara samma som hemma i Ängelholm, så det fick bli bana 04. Väl på plats såg jag att det var sämsta möjliga banval. En normal final hade börjat mitt över centrum, så jag planerade varvet efter en kort final från hög höjd. Gick inget vidare. Avbröt på 300 ft GND när jag insåg att jag skulle landat mitt på den 630 m långa banan... Upp i varvet igen för ett nytt försök. Drog ut finalen så långt jag vågade med tanke på bebyggelsen, men det räckte tydligen inte. Jag skulle antagligen gjort en störtbombningsliknande parabel för att komma ner på rätt ställe, men jag kände mig inte riktigt mogen för en sådan konst ännu. Säkerhet. Därför drog jag på igen, drog en tung suck och drog hemåt. Det fanns folk på klubben som väntade på sin tur.

På hemvägen passerade jag Kågeröd, ett litet privatägt fält halvvägs till Eslöv. Det får nog bli några studsar där vid tillfälle istället.

Väl hemma på klubben hittade jag min gamle flyglärare, som fick höra om resultatet från dagens äventyr (han hade varit behjälplig med tips inför trippens övningar). Han tyckte jag gjort förståndiga bedömningar när jag hoppat över landningarna på båda flygplatserna. Hans tips var att jag i Eslöv tack vare den svaga vinden kunde ha tagit bana 15 utan vidare, och fått en normal inflygning. Det tar jag med mig.

Så nästa gång, vad blir det då? Gräsare i Kågeröd eller Roskilde? We´ll see.

JAS i 95 knop

Tillbaka i gammal god stil; i morgon skulle jag bjuda en släkting på flygtur (födelsedagspresent). Nu blir det inget med det, eftersom GustavNiklas är inne för rundsmörjning (100-timmars), och det upptäcktes då att ventilerna behövde sig en omgång, vilket resulterade i ytterligare några dagars stillestånd.

Och Katanan är inget alternativ, för det första är det två pax som ska flygas, och för det andra är den uppbokad av skolning större delen av veckan.
Lite lustigt faktiskt, det är tydligen några stridspiloter som ska gå en intensivkurs för att ta PPL! Som jag sa till min käre flyglärare när han ringde och meddelade omständigheterna: Det är ju roligare att flyga Katana på riktigt än JAS på låtsas. (Med tanke på den neddragna flygtiden för stridspiloter...)

Tiden går fort när man har roligt; i morgon ska jag ringa och beställa tid för förnyelse av medical. Det är faktiskt snart två år sedan jag var på "besiktning"!

Funderingar...

En alldeles underbar lördagkväll på sommaren. Nu borde man vara några tusen fot upp i luften istället för att sitta på altanen och meditera över en kopp kaffe och lyssna på kvällsfågelsången... men var sak har sin tid, och familjen behövs också.

Johan undrar över min tidigare fundering över att bli nekad att ligga i varvet när det pågår ILS-inflygningsövningar. Jag mailade flygledaren på ESTA och fick svar efter ett tag. Det visade sig att det är upp till flygledaren vid det aktuella tillfället att bedöma vad som kan tillåtas, beroende på t ex väder och hur stor bemanningen är i tornet.

Planer för flygning framöver? Om vädret vill blir det på onsdag en rundtur över Halmstad med GustavNiklas och några bekanta, sedan har jag förstås en hoper kompisar som står på kö för en tur. Jag hade tidigare planerat en tur till Öland, men den har jag fått stryka pga tidsbrist och ekonomiska skäl. Bränsleskatten gör att timpriset för vår PA28 numer är ohemuliska 1016 kr, och Katanan "fyndas" för 710 kr.
Dock har jag fortfarande förhoppning att ta en tur till Billund/Legoland med äldste sonen. Och kanske en glass i Roskilde...

Trots priset märks det i bokningen att det är semestertider: Nu är det huggsexa om tiderna även vardagarna, så det gäller att vara ute i tid! Hursomhelst känns det bra att det finns två plan i klubben. I fjol när jag skolade var ju GustavNiklas ensam i hangaren och det var hårt när någon snodde planet för en semestertripp samtidigt som vädret var på bästa humör.

Förresten: Hur mycket kostar det att låna plan på era klubbar? Kunde vara intressant att jämföra.