Vuxen...

Jaha, gott folk, ingen flygning denna helg heller. Jag samlade vuxenpoäng.
Igår var det hääärligt väder, även för flygning. Mina tankar gick till flygeleverna som fick ett perfekt pass. Försökte att inte vara avundsjuk utan tänka nobla tankar.

Men efter skolpassen skulle Katanan vara ledig en timme innan mörkret kom; tja varför inte? Så jag bokade. Sista chansen för säsongen att flyga i ljus fram till sex...
Det hade utlovats friska (sid)vindar, men METARen talade hela tiden om modesta 22010, helt ok för bana 14. Molnbasen låg på typ 3000 fot.

Problemet var bara att det väntades en front in under sen eftermiddag eller kväll, samtidigt som tornet hade stängt. Kändes inte helt bra att sticka ut på en "okynnesflygning" (dvs utan något mål för turen) och ligga inom räckhåll för PROB40 22010G28 som TAFfen varnade för. Så det blev till att vara förnuftig och ställa in. Sista argumentet blev att det var lämpligt att bunkra lite pengar inför den väntande NQ-utbildningen i "dyra" GustavNiklas med lärare.

Helgen sista vuxenpoäng blev till i badkaret, där jag kopplade av till Lacrimosa-satsen i Mozarts (ofullbordade) Requiem. Skönt.

Ny syn på saker

Jag upptäckte i kväll att jag börjat se på mörkret på ett nytt sätt, speciellt som det är månljust.
Ängelholms METAR för i kväll:
ESTA 171920Z 33005KT 9999 FEW030 07/05 Q1012=
En härlig kväll för en flygtur om man haft NQ. Nåja, om drygt en vecka är det slut med sommartiden och då blir det möjligt att skola natt.
Premiär på höstlovet? Nja, det är nog lite optimistiskt. Familjeschemat fulltecknat i november...


Märkligt...

Det var länge sedan jag hade en liknande känsla: I går gick jag som på små moln hela dagen. Anledningen? Den alldeles härliga sidvindslandningen jag gjorde i söndags! (Se föregående inlägg) Ibland är det inte mycket som ska till för att man ska bli hög...

Maslow steg 5

Återigen överraskad! En del dagar blir inte alls vad man tänkt sig.
Igår var det planerat flygning sedan några dagar tillbaka, och idag ingen flygning pga storm. Det blev tvärtom.

Igår var vinden lite väl tuff för flygning, typ 250/16 (bana 32 "bästa" val...), så då ställde jag. Idag mojnade vinden framåt kvällen, så METARen visade 260/13 och TAFfen 260/10. Det skulle inte bli tid för någon längre tur, utan bara en sväng utanför CTR på typ en halvtimme innan solnedgången.

Efter klartecken från frugan var jag på plats tio i sex, kollade planet och pappren. Fortfarande friska sidvindar, men de skulle förhoppningsvis avta. Spanade in i teorilokalen där årets kull hade sin första söndagskväll. Till och med några tjejer i gänget. Ovanligt och trevligt.

Dagens träning skulle bli på det verbala planet; engelskasnack för att värma upp inför den stundande Roskildeutflykten. Jag har inte pratat engelska i Katanan tidigare, så det kunde vara bra att träna på att säga SierraEchoFoxVictorTango istället för SierraEchoKiloGolfNovember...
På väg till väntplatsen (holding position) såg jag nämnda GolfNovember landa. Tänkte inte på hur landningen såg ut. Mer om det senare.

Fick klart starta och svänga höger mot Karup - drog på. Hmm, väldigt oroligt i sidled. Sidvinden... Men upp iallafall och iväg. Fick hålla upp ordentligt. Och så fick jag ny order; fortsätt rakt fram till kusten. Jag hade nämligen en Kullaflyg i häcken som ville ha svängrum. I sinom tid blev det klart att svänga, så jag tog kurs mot Båstad och flög över Sinarpsdalen innan jag svänge höger vid Båstad. Fortsatte österut över huset,
Vallåsen och Kungsbygget innan det var dags att ta sig in i CTR via Vastersjon. Funderade på att göra en klafflös landning för att inte få större vindfång än nödvändigt, men så ville flygledaren att jag skulle göra en kort inflygning för att lämna plats för nästa Kullaflyg.

Och inte blev det bättre att få reda på att vinden ökat till 250/15! Mental förberedelse med skevning och motroder.
Det blev en ganska orolig final, liksom starten, men jag hade koll hela tiden. Och över tröskeln var det en barnlek - det blev faktiskt den snyggaste landningen på mycket länge. Mycket märkligt. Speciellt med tanke på förhållandena. Men jag vidhåller att Katanan känns mindre sidvindskänslig än PA28n.

Yster i hågen taxade jag till hangaren, där eleverna hade samlats kring GustavNiklas för genomgång av instrumentpanelen, och när väl Katanan var på plats fick även den del av uppmärksamheten.

Efteråt kollade jag in vem det var som hade spakat PA28 när vi möttes på banan. Det visade sig vara min gamle skolelev som gjorde sin jungfrutur efter erhållet cert. Gratulerar!

Vilken dag! Nu sover jag gott!

Vad har hänt?

Inte ett ljud(?) på bloggen på tre veckor... nåt fel?
Nädå, bara lite slöhet. Å andra sidan har det inte hänt så mycket i flygväg heller. Höstväder och höstmörker är effektiva p-sättare för flygning.

Fast jag har undanhållit en flygning för er, gott folk; för ca två veckor sedan tog jag en tur med Katanan och en kollega. Som det var premiär för honom tänkte jag ta en traditionell runda över hans hus, och därefter ställa kosan till norra Själland som omväxling.

Tyvärr blev det lite väl stressigt med färdplanen i och med att den ska vara inlämnad en timme före utrikesflygning, så jag skippade färdplan och Danmark och gjorde en extended-south-halland-bjäre-tour. Dvs upp över Laholm via Laxvik till Halmstad och Tylösand (17 september=folktomt), innan vi vände tillbaka samma väg och flög längs bukten och Båstad - Hovs hallar - Hallands väderö innan vi vände in mot lång final via Torekov.

Det var vädermässigt en riktig smörflygning med bara svaga vindar, helt kolugnt över Hallandsås, där det annars kan vara lite skuttigt på låg höjd av den mekaniska turbulensen. Den svaga vinden gjorde så att vi fick klar inflygning bana 14, medan vi hörde SAS få klart ställa upp bana 32. Lite märklig känsla att landa med en 737 på väg ut på andra banändan...

Som ersättning till den inställda danmarksrundan tänkte jag idag göra en revival av tidigare upplevelse och dra till Roskilde med kollegan, så igår kväll satt jag och preppade karta och gjorde en driftfärdplan och la in en ruttprofil på fpc. Men tyvärr blåste rundan bort - 15 knops vind med bäring 60-70 grader blir lite väl mycket sidvind om man ska ha marginal till ytterligare vridning och ökning (i natt väntas storm). Katanan har max demonstrerad sidvindskomposant på 15 knop, så jag får vänta med att utnyttja den sparade rutten.

Övrigt i flygväg: Förra helgen firade flygklubben 40 år med en fest, som jag tyvärr behövde prioritera bort. Det är mycket på familjeschemat nu...
Och enligt bokningen ska min tidigare elev (i skolan alltså) ha flugit upp igår. Undrar hur det gick?

Och så lite icke flyg: Jag blev farbror i förrgår! Ffg. En liten brorsdotter blev det. Ok, syskonbarn till oss är inget nytt, men detta var första på min sida.

Som sagt, mörkret kommer över oss mer och mer, men för första gången på länge är det nästan så jag längtar efter det. Min NQ kan dra igång så snart normaltiden är här. Då går det nämligen att studsa i mörker innan studsförbudet träder i kraft kl 20. Tills dess får det bli teoristudier.

Sporadiska lärdomar hittills:
Nomalt sett i flygvärlden är det inte tillåtet att flyga VFR på natten, men Sverige är ett underbart undantag. Planeringsminima för distansflygning natt är 8 km sikt, 2000 ft molnbas. Siktkravet för planering är onödigt specad, eftersom man alltid måste ha minst 8 km sikt vid nattflygning, oavsett luftrumsklass.
On-top-flygning ej tillåten under mörker.

Dags att dra sig tillbaka för natten.