Summing up...

Året närmar sig slutet och då ska man göra någon slags summering om man är i mediasvängen; rapport, hallandsposten, sportspegeln, you name it.

Nåväl; här kommer de världsomvälvande händelserna under flygåret 2006:

30 april             födelsedagen då jag fick ett presentkort på "spaka själv" - tack Evy!
11 juni              första spaka-själv-upplevelsen (Halmstad flygklubb) på 25 år, som väckte intresset
9 augusti          läkarundersökning och skickade in ansökan om elevtillstånd
27 augusti        andra spaka-själv (Ängelholms flygklubb)
28 augusti        fick mitt elevtillstånd
24 september  informationsmöte inför teorikurs
1 oktober          första flyglektionen
15 oktober        första starten på egen hand
18 oktober        första teorilektionen
13 december   flygradiotelefoni godkänd - höstterminen avslutas
21 december   sista flygningen 2006 - första landning(sförsök)en på egen hand

Vad har jag gjort för erfarenheter? Förutom all fackkunskap har jag nått en massa andra insikter. Viktigast: Att vara förberedd är A och O. Påläst när det gäller teorin, mentalt förberedd (sömn och torrflygning) och rätt utrustning (klädsel). Annars blir det lätt skit, eller går iallafall mycket trögare.

De gånger det blivit omkastningar i flygpasset jämfört med planeringen har det blivit darrigt, i och med att man inte har den teoretiska bakgrunden för passet, och dessutom inte kunnat ställa in sig mentalt genom att visualisera händelserna i förväg.
Att vara utvilad inför passet är viktigt, eftersom det är så mycket som händer när du är i luften och du måste vara mottaglig för det (med mosig hjärna kan man lika väl stanna på marken).
Slutligen bra kläder, särskilt på fötterna, så man t ex inte behöver tänka på att hålla fast skorna på fötterna under flygningen - man har som sagt mycket annat att tänka på.

Total kostnad hittills (efter 8 flyglektioner): 19600 kr (inkl bensin, exkl kaffe)

Vad står på tur nu under våren? Först ett antal pass för att lära sig det sista om grundläggande flygning; stall, vikning, vindens verkan och en hel del start och landning. Sedan förhoppningsvis EK:n.
Fortsatt teori med flygbestämmelser, navigering och meteorologi.
Och sedan...?

Tills nästa gång; so long sålänge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback