Aktuell rapport

Jaha, är det någon som är intresserad av inside information?

Dåså. Såhär är det: På PPL-teoriprovet ställs det troligtvis frågorna
"Hur förändras stallfarten då vikten fördubblas?"
"Hur påverkar markeffekten stallfarten?"
"Hur påverkar användning av klaff stallfarten?"
"Hur förändras stallfarten i en 60 graders sväng jämfört med planflykt?"
"Hur påverkar tyngdpunktsläget stallfarten?"
"Vad händer med glidtal och bästa fart för glidflykt vid användning av klaff?"
"Vad menas med VNE, VNO respektive VA?

Detta var de matnyttigheter som serverades på kvällens teori om flygningens grundprinciper. I övrigt var det lite onyttigheter som vad JAS kan göra tack vare sin inbyggda instabilitet, och barnsjukdomar på J29 Tunnan, som lindade in föredraget om stall, spinn och andra obehagliga flyglägen. Därmed är all teori om aerodynamik avklarad. Provet, tack!

Nästa söndag ska vi göra ett studiebesök i ängelholmstornet berättade läraren idag. Ska definitivt bli intressant.

En flygsimulator till datorn, kan det vara något? En kursare berättade om sina erfarenheter av det, och han hade inte tagit några lektioner ännu. Men när han berättade hur den uppförde sig kände jag igen mig i vad som händer i verkligheten, så det kanske kan vara något att hålla uppe sin flygkunskap med nu när det är så uschligt väder. Man glömmer fort har jag märkt när det går lång tid mellan passen...
Nu håller vi tummarna inför fredag - måtte det bli bra väder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback