I min fantasi

Kvällens övning i radiotelefoni avklarad. Det börjar kännas ganska lugnt nu - har hyfsad koll på läget i ämnet.

Först hade vi muntligt oförberett förhör som gick bra, t ex Vad som menas med duplex, vad det är för skillnad på holding och holding point, hur ofta ATIS byts ut, vad TIA och TAS betyder, vad som krävs för färd i CTR och trafikvarvets delar på engelska. Det jag inte fixade var de olika organ man kan anropa på en flygplats, men det kan jag nu!

Sedan tog vi en imaginär flygtur från ett obemannat Ljungbyhed till bemannat Ängelholm, som kändes bra. Det som är lite klurigt är att man måste veta vad som ska berättas på en obemannad flygplats, eftersom man inte har någon i andra änden. Lite småluddigt uttryckt ska man berätta vad man gör...
För att få det lite svårare körde jag min flygtur på engelska. Bra träning!

En annan bra träning var att vi hade en "pryo" i Ängelholmstornet, d v s kursledarens högra hand hade hand om lektionen och glömde klareringar och QNH på löpande band. Visade att även torn kan göra fel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback