Newton vs Bernoulli

Dagens teori avklarad: Flygningens grundprinciper.
Och hade det inte varit för pratet om minst 70% närvaro på lektionerna hade jag suttit hemma istället, eftersom jag kände att det här kan jag till minst 80% redan.
Vad gick vi igenom då? Atmosfärens uppbyggnad och egenskaper, standardtroposfärens egenskaper, nollmotstånd, inducerat motstånd, vingens och propellerns aerodynamik och de olika rodrens funktion och verkan. Mao med gymnasiets Fysik A i ryggen kan man redan hälften...

Det intressanta med dagens lektion är "Varför kan ett flygplan flyga?". En inte helt enkel fråga, faktiskt. Världens vetenskapsmän är uppdelade i två läger; antingen håller man på Bernouilles ekvation (summan av det statiska och dynamiska trycket är konstant) och menar att lyftkraften kommer från att luften har en högre fart på ovansidan p g a välvningen, och då är det dynamiska trycket större där än på undersidan, vilket innebär att det statiska trycket är mindre på ovansidan än undersidan, så att skillnaden mellan de båda statiska trycken ger ett trycköverskott på undersidan vilket i sin tur ger lyftkraften.
Vad man missar då är att Bernouille bara gäller för rör och inte två av en vinge avgränsade volymer. Å andra sidan går det att mäta luftens fart och därmed det dynamiska trycket på de båda sidorna och få fram en tryckskillnad.

De andra hävdar (liksom jag) att flygplan flyger går att förklara tack vare Newton. En vinge pressar (accelererar) luft nedåt, och Newtons andra lag ger då att vingen måste utöva en nedåtriktad kraft för att göra detta. Samtidigt säger Newtons tredje lag att varje kraft har en reaktionskraft lika stor men motriktad, vilket innebär att luften måste pressa på vingen med en lika stor kraft uppåt, och detta är då lyftkraften.

Nåja, ett flygplan flyger i vilket fall som helst; det räcker kanske för de flesta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback