Petimetern har ordet

Nu sitter jag här med elevhandboken i högsta hugg och förbereder mig inför morgondagens (hoppas hoppas) flygning. Stigning, glidflykt, plané och stall.
Just nu är vädret
ESTA 042120Z AUTO 28020KT 9999 FEW015 BKN018 OVC021 11/08 Q1012=
lite blåsigt, bra horisontalsikt och sådär molnhöjd. Regnskurar är utlovade. Hmmm.

Nåväl. Jag känner mig som en gammal gnällig fysiklärare just nu, så känsliga personer kan sluta läsa här.
Alla ni andra; jag citerar boken:
"Stigning med normal stigfart - som vi i första hand skall utföra i denna övning - kan vara detsamma som stigning med maximal stighastighet, men innebär oftast att man istället intar en annan i flyghandboken rekommenderad stigfart. "
Någon som såg något märkligt?
Stigfart - stighastighet - stigfart. Vadå fart och hastighet? Det är väl samma sak? Två namn på samma sak i samma mening. Eller?

Det blir lätt rörigt känner jag tydligt, så låt mig förklara: Fart är en egenskap som har storlek, liksom temperatur och tid. Jag kan inte säga att temperaturen är 12 grader åt norr, eller att klockan är 20.35 åt höger, eller hur? På samma sätt är farten t ex 90 km/h eller 20 knop, utan att man anger riktning.

Hastighet däremot är en egenskap som har både storlek och riktning, t ex vinden blåser från 270 grader med 15 knop, eller jag stiger med vinkeln 30 grader i 90 knop, eller jag kör i 120 km/h rakt söderut.
Därför borde en hastighetsmätare (på bilen) egentligen heta fartmätare, för den anger ingen riktning! Så det som mäter farten i förhållande till omgivande luft kallas alltså fartmätare.
Variometern är dock ett slags hastighetsmätare, eftersom den anger hur fort vi stiger eller sjunker (riktning).
Så stighastighet är alltså hur snabbt vi stiger i enheten fot per minut, medan stigfarten är den fart vi har (i knop) i flygriktningen gentemot luften medan vi stiger.

Hängde ni med? Hmm, det är väl bara vi fysikfetischister som bryr oss...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback