Yeah... eller...

Halvtaskigt väder, typisk höst. På gränsen till flygbart. Så har det varit på sistone, för er som inte märkt det.
Så inte helt överraskad fick jag besked att dagens övning (fortsatt sväng i stigning) var inställd p g a låg molnbas.
ESTA 241220Z 21008KT 9999 FEW016 BKN024 10/08 Q1002=
Suck. Men jag körde till Ängelholm för att uträtta andra ärenden istället. På vägen dit såg jag solen! Hmm, jag SMSade läraren och sa att om vädret blev bättre så kunde jag ta en lektion med kort varsel. Döm om min förvåning när han ringde och sa att han sett att en lucka i molntäcket skulle komma lagom till flygningen, så mina kontraorder blev: Åk till klubben och kolla in dagens övning och gör daglig tillsyn så kommer jag om en halvtimme! Snabba ryck!

På plats fick jag gå en omväg bakom eftersom SAS MD82 höll på att värma upp (med motorerna igång mot klubbhuset får man se upp). Tittade snabbt igenom dagens praktikaliteter innan jag gick ut och tittade över planet. Positionsljus, klaff- och skevroderinfästning, dränera tankar och filter, kolla motorrum och olja och fri dämplängd på stötdämpare. Allt ok, så jag gick in och kollade METAR och började fokusera.

Efter teorigenomgång med läraren bar det iväg; fick starta själv i sidvinden som värsta Stenmark, innan vi flög ut över Kullen. Den där gluggen hade blivit obefintlig, så vi höll till ovan molnen istället. Upp till 5500 fot och tränade stigning, sväng i stigning, glidflykt och sväng i glidflykt.

Nu kändes det att det var två veckor sedan sist! Jag hade dåligt koll på referenserna, för att inte tala om kollen på kulan (girindikatorn för att få rena svängar) som var under all kritik...

Jag kände mej helkass på att flyga kort sagt. Efter ett tag blev det bättre iallafall.


På hemmaplan var det dags för en nyhet - studs och gå. Läraren demonstrerade två gånger landning och direkt gaspådrag och take off. Klaff steg ett, bränslepump på och vid 60 knop lyft. In med klaff på 300 fot och vid 500 fot av med pump. Upp till 800 fot, plana ut och sväng åt vänster. Vänster igen på medvind och i höjd med sättningspunkten se till att allt är inställt för landning. Tvärvind, bas och final med klaffar. Viduppehållning och land. Sista gången på medvinden sa läraren: Nu gör du det själv.


Hilfe! Jag landa! Nåja. Det gick bra. Sista biten på finalen tog dock läraren för säkerhets skull. Jag frågade om det blåste ovanligt mycket idag; det kändes så, men icke - fullt normal vind tydligen!

Väl nere taxade jag till tankning så jag fick lite praktisk marktjänst också. Till hangar och en snabb debriefing. Till nästa gång ska jag fokusera på starten (torrflyga innan) enligt order, och lektionspasset ska handla om magnetkompassen och vindpåverkan.

Ska ske!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback