3D-glasögon efterfrågas!

Flygradiotelefoni på tapeten fortfarande.
Min studieteknik går ut på att i första hand skriva noteringar för hand, antingen i läroboken eller på lösblad, i andra hand skriva ner noteringarna på datorn. Orsaken till detta är rent pedagogisk; inlärningen går bättre om man skriver ner det man lär sig, eftersom man medvetet eller omedvetet måste bearbeta informationen innan man skriver. Bäst att skriva för hand, då hjärnan rent handgripligt måste utforma varje bokstav.
På grund av datorns förbannelse skriver jag som en kratta, och är dålig på disposition (man måste ju inte tänka efter före med datorn, som när man skriver en text för hand), så därför blir det oftast datorn ändå...

Nåväl. Igår satt jag med en massa roliga förkortningar; ATIS, AFIS, ATS, CTA, CTR, TIZ, TIA, ATC, TMA (är luftfartsfolk och datornerdar samma släkte? De älskar tydligen förkortningar, så att ingen utomstående ska kunna begripa, typ knoparmoj...)
Så jag plockade fram flygkartan för att kolla in den praktiska betydelsen av några av förkortningarna: CTA, CTR, TIZ, TIA, ATZ och TMA. Insåg efter en stund att om alla dessa blåa linjer skulle gå att rita upp tredimensionellt skulle livet vara oförskämt mycket lättare. (Ja, jag är f d konstruktör med 3D-CAD, märks kanske?)
Eller åtminstone kunde alla linjer vara ritade på simpelt 3D-glasögonsätt med röda och gröna linjer!

Anyway; jag har iallafall lärt mej att CTR är kontrollzon som omger en flygplats och sträcker sig från marken en bit upp i luften, medan CTA är kontrollområde, större till ytan och börjar ett stycke upp i luften och sträcker sig ytterligare en bit. Flera CTA (med allt större yta) kan vara staplade på varandra med en CTR längst ner i botten. Både CTA och CTR är kontrollerat område, så där kan man inte flyga utan tillstånd.

Alla CTA runt en flygplats bildar dess TMA; flygplatser kan också ha gemensamt TMA, t ex finns ett område under FL95 som sammanlänkar bl a Kristianstad, Sturup, Ljungbyhed, Ängelholm och Halmstad.

Vidare finns det TIZ och TIA, motsvarande CTR och TMA, för mindre flygplatser som inte kräver inflygningstillstånd, men du kan få flyginfo från och ska lämna flyginfo till AFIS vid flygning i TIZ/TIA.
Slutligen ATZ som är en skyddszon runt mindre flygplatser utan flygledning. Idag är det bara Barkarby och Skå-Edeby som är ATZ.

Hängde du med? Frågan är om jag själv hängde med???

Kommentarer
Postat av: Mattias

Skrämmande att du använder samma studieteknik som mig! Det är bara att plugga på, varje inlägg är lika intressant, keep up the good work! =)

2006-10-12 @ 23:31:24
Postat av: Tordan

Finns Google EARTH-fil som visar luftrum i 3D. Kolla i ATC forumet på www.pprune.com där jag postat en länk, minns inte URL:en...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback