Bakslag

Håhåjaja, så har man oroligt tittat upp mot skyn och hållit tummarna för bra sikt och uppehåll och haft tur.

ESTA 081430Z 081519 28018KT 9999 BKN035=

Så åker man dit på blåsten! Inget flyg idag alltså. Frustrerande. Det får bli ett nytt försök nästa helg - må vädergudarna vara med mig då.

Istället får det bli meteorologi och lite radiofraseologi. Läraren sa att radiobiten måste vara avklarad innan det blir EK (enkelkommando/egenflygning). Å andra sidan kanske det är lättare att ta till sig alla fraser när man flugit några gånger och hört det live? Nu känns det bara som en massa invecklad rotvälska...

Jag har funderat lite på mitt fysikinlägg från igår och får inte riktigt ihop hur sidorodret hjälper till att få en ren sväng utifrån mitt resonemang. Med bara skevroder får man alltså en nedåtgående spiral, både enligt läroboken och mig. Med höjdroder på det borde svängen bli ren, eller?
Hur kommer då sidorodret in? Är det för att stjärten inte ska flöjla iväg och skapa en sladd inåt eller utåt?

I och för sig kan man bara lyda boken, göra som det står och vara glad, men som fysiklärare vill jag gå till botten med teorin!

Newtons första lag: En kropp strävar efter att befinna sig i vila tills dess mamma drar upp den ur sängen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback