Fredag kväll igen

Så var det fredag kväll än en gång, på plats framför datorn med en blogg på gång.

Just nu är det instudering av fraseologin som gäller, och nu har jag kommit in på övning 2: Inflygning mot Bromma. Det är mycket nu, känns det som. Och jag har insett att det inte bara är att lära sig fraserna mekaniskt (eftersom det är så många som ska läras in), så en viss struktur kan behövas.

Jag ritar upp ett flödesschema (gammal programmerare som man är...)
Landningsflöde

Detta var alltså den "enkla" landningen, lite förenklat, och alla varianter på den. Hmmm. Och nu ska jag ta mej an den svåra, till större flygplatser via flera fyrar.

Förresten: Jag har hört diskussioner om varför det är otillåtet med påslagna mobiler på flygplan, att det eventuellt skulle störa elektronik och styrsystem. Vår lärare, som alltså är kommersiell pilot, menade att det största problemet är när mobilerna skickar söksignal så tas den upp av komutrustningen, så piloterna hör det i lurarna, vilket är mycket irriterande. Och skulle det inträffa i en stressig situation skulle det kunna få allvarliga konsekvenser. Enligt honom.

OK, back to basics.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback