På fel plats i livet

Jaha, så sitter man här i natten och hör regnet smattra på fönstret. Regn i morgon och på onsdag kan det komma snö även här i sydhalland... vad kan då vara bättre än att lyssna på ATC Honolulu, FEW029, 27/19 bl a... Tack för tipset Karin! (För er icke flygnerdar betyder detta att det finns ett fåtal moln på 2900 fots höjd och temperaturen 27 grader)

Nu är det dags att hålla tummarna igen! Nu har jag bokat nästa flygpass till söndag 1400, eller på flygspråk 1300Z.

Dagens fråga till er experter där ute: Varför mäter man (korta) horisontella avstånd i meter men höjder i fot? Varför inte fot i båda fallen? Min flyglärare hade inget bra svar på frågan. Och hur gör man i USA t ex? Det skulle förvåna mig om de körde med meter...
(Långa horisontella avstånd mäts i distansminuter (1 DM=1852 m))

Kommentarer
Postat av: anders

ATC Honolulu? Var var var? :)

2006-10-31 @ 08:49:19
Postat av: Stefan

Jag har för mig att begreppet statute mile används för avstånd på andra sidan sjön, brukar förkortas SM. Det är alltså inte samma som nautical mile.

2006-10-31 @ 19:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback