Introduktionsträffen

Så var då introduktionsträffen genomförd. En liten skara, 7 "prospects", samlades för att få reda på vad som väntade. Som väntat var det 100% män i ålder från ca 20 till 60 med olika bakgrund.
Det blev inte så mycket nytt för min del, jag hade tagit reda på mycket om teorin (från oktober till maj, 2 3-timmarslektioner i veckan) och praktiken (från 1 lektion/månad nu, till 6-8 lektioner på slutet i augusti-september). Vad som var nytt var omfattningen om en praktiklektion: Först en timmes förberedelser, både mentalt och praktiskt, därefter en knapp timmes flygning och sist en timmes reflektion och återställning. Kan tufft att få in många sådana pass på slutet.

Jag var den enda som fixat elevtillstånd och böcker, så jag kunde berätta om mina erfarenheter och praktikaliteter för de andra, t ex om personutredning och läkarundersökningen.
Typiskt nog hade det för några veckor sedan kommit ut en ny förbättrad meteorologilärobok, så jag får väl komplettera med den. 335 sura kronor till. Å andra sidan verkade som den gamla var otillräcklig för det nya teoriprovet enligt inlägg på forumet g-kraft.com, så det kanske är lika bra att bita i det sura...

Nåväl. Teorikursen sparkar igång den 4 oktober, och det var 4 av oss närvarande som anmälde oss på stående fot. De andra funderar lite till. Skolchefen vill ha minst 6 deltagare för att få en bra utbildning (så vi kan diskutera våra erfarenheter). I värsta fall får vi läsa tillsammans med utbildningen i Ljungbyhed.
Å andra sidan har jag hört om andra teoriutbildningar som sker i princip helt individuellt p g a väldigt få deltagare, så det kan väl inte vara helt nödvändigt för att klara kursen?

Hemläxan till nästa gång blir att läsa om flygutbildning och flygsäkerhet i elevhandboken. Det är redan läst minst en gång, men jag tar det en gång till.
Då är det bara att betala kursavgift och medlemsavgift. Var så god och skölj!
Till nästa gång...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback