EK igen

Så blev det flygning igen!
ESTA 261150Z 18011KT CAVOK 22/08 Q1022=

EK kontrollandning på programmet - ganska pang på. Daglig tillsyn tillsammans med läraren, och sedan en kort genomgång på stående fot innan insittning.
Först skulle vi göra två studsar innan en full stopp, därefter (om allt gick bra) skulle jag köra ensam tre studsar följt av en tur ut ur trafikvarvet; bort till kontrollpunkt Farhult, vidare till kp Varalöv och sedan in till plats och in i varvet för en full stopp.

DK-landningarna blev tydligen godkända (om än lite ballongiga och studsiga), för läraren kommenderade mot klubben.
Så var jag ensam i planet igen. Kändes betydligt lugnare denna (andra) gången, full av tillförsikt. Efter första studsen hörde jag en välbekant konversation i luften. Kulla på ingång! Jaha, då anade jag vad som väntade.
Innan andra studsen frågade tornet om det inte vore bättre att ta Farhultsutflykten efter studs två, istället för att ligga i väntläge för tredje studsen. Så bestämde vi, med läraren belåtet grymtande i bakgrunden.

Jag svängde ut över Skälderviken på 1400 fot, helt ensam. En härlig känsla att ge sig ut på utflykt på egen hand. OK, bara "runt kvarteret", men ändå ute i det fria...
Så jag passade på att testa autopiloten innan Farhult, följde vägen till Varalöv och ropade upp tornet. Som väntat (och hört) var kompisen Scandinavian på ingång, så inte oväntat blev jag hänvisad till väntläge syd över Skälderviken. Nåja, då fick jag träna kurvtagning. Tog en brant sväng också, men kom på att det kanske inte är lämpligt på egen hand ännu. Begränsad avancerad flygning med 60 graders bankning, jojo. Så jag rätade snabbt upp planet till lämplig vinkel igen.

Efter några varv blev det grönt ljus, och jag gick in på plats, angjorde varvet igen och tog en studs till innan det var dags att sluta för dagen.

Summa summarum om trafikvarven: Hade bra koll på kulan idag, sparkade hej vilt med högerfoten, kändes som mer än någonsin.
Landningarna då? Kom alltid in lågt på finalen till stor förvåning. Dock var läraren inte förvånad - han hade förklaringen: Jag hade perfekt koll på höjden på medvinden (800 ft) och mitt på basen (650 ft), men hade dålig sänkning i böjan på basen vilket gjorde att jag för att få 650 mitt på sjönk snabbt igenom och hade 500 ft när jag började svänga in för finalen. Så läxan till nästa gång är att ha koll på nosläget (vilket jag inte alls hade idag).

Och landningarna i sig var som sagt inga skönheter. Det blev antingen studsar eller ballonger. Måste vänta med upptagning av nosen tills farten bedarrat, och då försiktig upptagning.

Vi får se om det blir praktiserat i morgon; eventuellt nytt pass då. Dessutom EK Bedömning i så fall.
Härliga tider!

Kommentarer
Postat av: Feffe

För mig känns det ännu ganska avlägset att flyga EK, men det kommer väl såsmåningom....

Postat av: anders

Härligt, det verkar som att du börjar få ordning på alla detaljer du var bekymrad över och kom ihåg visdomsorden från Nalle Puh - "Man kan inte vara nere med en ballong."

Imorgon 430nm nav!

2007-04-26 @ 21:50:10
URL: http://tupplur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback