Om väder och vind...

...handlade kvällens övning.
Ett härligt väder vi har just nu. Bokarna på Hallandsås håller som bäst på att slå ut nu; ca 10% av dem skimrar i grönt i kväll. Det utsikten njöt jag av medan jag drog mig mot Ängelholm, lyssnande på ouvertyren till Trollflöjten, därigenom bedjande den store byggmästaren om krafter till kvällens test i meteorologi. (Ibland lyssnar jag å andra sidan på Ace of Spades med Motörhead...) 

Testet var ganska knepigt, hoptotat av allas vår lärare. 20 troligen typiska frågor, allt från vad som kännetecknar tropopausen (typisk onödig men tyvärr förekommande fråga) till att läsa ut vindriktningen i Helsingfors på en visad SWC.

Resultatet blev 17 av 20 rätt, så jag kvalificerade mig till luftisprovet. Missade just vindriktningen i H-fors; ett högtryck låg nordväst om stan och så kunde man bl a välja mellan vindriktning 60 resp 330 grader. Eftersom den följer isobarerna (low to the left), men lite utåtriktat tyckte jag inte något av alternativen var bra; 60 ingen utåtvridning och 330 för mycket. Så jag tog 330 och fick fel...

Det andra felet var om tropopausen, helt onödigt fel! Jag veeeeet att den ligger på runt 10 km höjd, ändå valde jag alternativet som sa att den låg på 56,5 km höjd... blandade in siffrorna från dess temperatur. Det rätta var att ovanför ligger stratosfärskiktet med stabil skiktning.

Å andra sidan fixade jag att en BECMG i en METAR gäller de närmaste två timmarna, och att en kryptisk TAF med byig, frisk vind och hyfsat hög molnbas som övergick i regn och låg molnbas, följt av vindvridning och avtagande vind var en varmfrontspassage som passade in på Prag i den aktuella väderkartan.

Men att hinna med alla de 20 frågorna på 30 minuter som luftis kräver, det blir tufft. Jag satt nog nästan 40 minuter med frågorna (men då tog jag ganska god tid på mig iofs).

Nåja. I morgon blir det (förhoppningsvis) flyga av, och om gudarna vill mig väl så även på fredag. Se upp i varvet!

Kommentarer
Postat av: Feffe

Grattis !!

Jag kanske skall presentera mig. Jag heter Feffe och håller just på att påbörja min PPL-utbildning. Jag har läst din blogg ett tag för att få inspiration :-)

Postat av: Gerth

Välkommen till min blogg! Jag tycker själv det är intressant att följa de som är lite före, så får man upp motivationen att plugga och harva på med det som ibland kan kännas lite tjötigt.
Lycka till med PPLet!

2007-04-26 @ 21:01:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback