Färdplan hit och dit

Kvällens teoripass ägnades helt åt hur man fyller i en ATS-färdplan. Imponerande sak. Speciellt som vi på tre timmar bara hann drygt halvvägs... to be continued.

Å andra sidan fick vi också lära oss hur man fyller i enligt konstens alla regler om man är pilot på en Speedbird (som alla läsare vet vad det betyder. Eller? Om inte, så är det anropssignalen till flygplan inom British Airways).
Så nu vet jag att fylla i callsign, flygregelkod om man flyger mot försämring (Z), flygningstypkod för militärt flyg (M),  flygplanstypkod, wake turbulence category för Boeing 747 (H), hur man anger flygfart i mach (M082) och flyghöjd i standardmeter (dvs i förhållande till tryckytan 1013 hPa) (S2050). Bland annat. Mycket användbart.

Och hur man kan beskriva sin flygrutt. Tillåtna hållpunkter är NAV-hjälpmedel som NDB, VOR och DME, eller riktningar och bäringar utifrån dessa, latitud/longitud eller waypoints. Flyger man över FL095 kan man dessutom använda motorvägarna i luften.

T ex är SVD070030 en punkt som ligger 70 grader 30 NM från VOR-fyren SVEDA utanför Höganäs.

Slutligen; enligt reglerna får man inte studsa och gå på en färdplan, utan man ska ha en färdplan per start/landning.

På tal om det, om man spanar in vädret så ser det lovande ut inför morgondagen. I så fall står det start och landning och start med motorbortfall som pikant kryddning på programmet.

Och så blir det ett besök i tornet på Sturup om några veckor. Intressant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback