Luften är fri!

Sådärja; fritt fram för övrig trafik - Gustav Niklas har landat.

Efter att spänt ha följt vädrets utveckling från CAVOK till 28012KT 9999 SCT035 BKN044 07/04 Q1006=
blev det take off i egen regi - läraren gav order om att jag skulle ta hand om allt på egen hand tills vi var framme vid övningsområdet. Check, snack, taxning, start, ut från CTR och in i TMA. Gick bra.
Först på passet gjordes lågfartsflygning, sedan träning på snygga svängar innan det var dags för huvudnumret; stall och vikning.

Stallen hade jag fått pröva tidigare i samband med klaff, så det var inget nytt, men vikningen var en riktig magsugare, trots att jag själv satt vid spaken (det känns ju alltid mindre när man själv spakar). Sedan testade läraren belastningsstall (kraftig bankning i stigning) för att få fart på stallvarnaren som varit oroväckande tyst trots alla våra krumbukter. Till slut fick han ljud i den... antagligen igenbekad...

Efter det var det dags att styra kosan hemåt, där jag fick snacka och ta hand om en studs-och-gå och en fullstoppslandning. Läraren hjälpte (förstås) till allra sista biten över banan.

Läxan tills nästa gång blir att finslipa synken vid sväng, och titta mer på horisonten än instrumenten. Det är tydligen en av de saker som uppflygningskontrollanten är noga med; att titta ut ca 95% av tiden och ha koll på instrumenten ändå. Positivt var att jag fick beröm för radiosnacket. Känns bra.

Nästa gång blir det mera start och landning, preliminärt infaller detta på onsdag eller fredag om vädret vill.
Volare necesse est!


Kommentarer
Postat av: Pehr

Idag var det fint flygväder kan jag intyga! Jag har också flugit idag, för jag håller nämnligen på med flygutbildning på egen hand. Vad kan det vara? Jo jag har drabbats av ett nyvaket intresse för modellflyg, och jag måste erkänna att det är riktigt roligt. Idag har det blivit en hel del landningsövningar (och det är lättare sagt än gjort) kombinerat med rollar, loopar, stall och vikningar i landningsvarvet...

2007-01-05 @ 20:16:02
Postat av: Gerth

Det hade varit något; att göra roll och vikning i landningsvarvet... med ett riktigt flyg då alltså. Då hade man säkert platsat i Darwin Awards!

2007-01-06 @ 23:59:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback