Nypremiär

Så var vi igång efter juluppehållet igen. På programmet stod alltså luftfartssystemet, och en föreläsare som jobbar som flygledare i Malmö. Bra, en som vet vad han talar om.

Han var klart målinriktad, definitivt. Men hans mål var inte att ge oss vad vi behövde för att klara provet, det räckte inte tiden till för, sa han. Det var istället att ge oss vad vi behövde för att kunna flyga säkert då vi fått vårt cert. Jaha.

Sedan visade det sig att han inte gick igenom det som stod på dagordningen, utan körde sitt eget race. Han hade nog inte gjort dagordningen själv...
Så vi fick besked på vad vi fick läsa själva, och så gick han istället igenom luftrummets klassificering (noggrant), och vad som ingår i en klarering. Hans viktigaste kunskapskrav efter kursen: Att ALDRIG flyga in i kontrollerad luft utan klarering. Nog så rätt.
Hur som helst, för oss som redan klarat av flygradiotelefonin (halva gruppen) så var dagens genomgång ganska gäspig, i och med att vi redan tränat klarering och en del av klassificeringen. Det nya var de klasser som inte finns i Sverige (A,B,D,E,F) som man tydligen ska känna till, och lite noggrannare vilka separationer och krav på väderminima det finns i C- och G-luft (kontrollerad resp okontrollerad luft i Sverige)

Tidigare i dag gjorde jag en framstöt om flygning på eftermiddagen. Jag såg på prognoserna att det väntas äckelpäckelväder (ca 20 m/s) på fredag, som är min andra möjliga flygdag denna vecka. Och eftersom det är start och landning som står på programmet framöver antog jag att det räckte med 1500 fots molnbas eftersom trafikvarvet försiggår på max 800 fot (i kväll lärde jag mig att man ska ha minst 1000 fot upp till moln i C-luft), och molnbasen var runt 1500 fot just då.
Hur som helst svarade inte läraren på mitt SMS, så passet blev inte av. Kanhända horisontalsikten var för dålig ändå (krav 5 km).

En kursare berättade att han begått EK-premiär i helgen. Stort grattis till honom. Efter ca 17 timmar - då har jag alltså en bit kvar med mina 8,5 timmar...

Kommentarer
Postat av: Stefan

Intressant att du nämner att A-luft inte finns i Sverige. Kom just hem från en teorilektion som behandlade luftrummet och även A-luft i Sverige. Detta får jag undersöka vidare...

2007-01-11 @ 21:59:11
Postat av: Gerth

På sidan 902 i läroboken står det, precis som min lärare flygledaren sa, att klass A,B och F inte finns inom Sweden FIR, medan D och E (som danskarna tydligen älskar enligt samme man) finns i svenskt FIR inom Bornholm CTR och i Öresund vid Kastrup CTR.

2007-01-11 @ 23:54:36
Postat av: Pehr

Jag är inte uppdaterad på det området men om det inte är ändrat sedan 2002 så används luftrumsklass A mellan FL195 och FL460, över FL460 är det G igen...

2007-01-12 @ 08:48:41
Postat av: Anonym

Glöm vad jag skrev i föregående inlägg, det är ändrat!
www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR/ENR%201/ES_ENR_1_4_en.pdf

2007-01-12 @ 09:17:19
Postat av: Stefan

Se där ja, då är teoriboken (Segelflyg) inte uppdaterad på detta. Då får jag kolla om proven från segelflyget är uppdaterade på detta eller inte :/

Tack för att du nämnde det Gerth!

2007-01-12 @ 10:43:08
Postat av: Gerth

Egentligen är det inte helt korrekt med C-luft mellan FL195 och 490. Där andra länder har A-luft har Sverige valt att ge restriktion (VFR ej tillåten utan särskilt tillstånd enligt not 5 i ENR1.4-7) för att reducera antalet klasser som används. Svensk förenkling. Allt enligt flygläraren.

2007-01-12 @ 11:41:43
Postat av: Roger

Man kan begära speciell VFR i C-luft och då räcker det med att gå fritt från moln. Då behöver du inte 1000 ft till moln. Då räcker det dessutom med 1.5 km sikt. Fast det är rätt så dåligt flygväder.

2007-01-12 @ 13:47:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback