Rätt kurs?

En något efterbliven rapport från söndagens händelse; navigation och färdplanering.

Vi började med en praktisk övning i att mäta upp TT och D för att beräkna MH, CH, GS, tid och nödvändig bränslemängd för en tänkt flygning ESTA-Västersjön-Skånes Fagerhult-Bokeberg. Lite klurigt med korrektionerna, sen gick det lätt att få fram GS.

Vi fick en rejäl duvning i nav-skivan också - alla dessa enhetsomvandlingar och beräkningar. Som matematik/fysiklärare känner jag att jag borde spinna loss (navskivan går att använda som ett slags specialutformad gammaldags räknesticka) men jag blir bara förvirrad och trött. Vill hellre använda miniräknaren, åtminstone till enhetsomvandlingarna och fart/tid-beräkningar. De mer komplicerade uträkningarna för höjdkorrektion, densitetshöjd, tryckhöjd känns bäst lämpade för skivan. Jag har förstått att det ska gå snabbt att räkna i planet, och då funkar väl skivan bäst.

Hemläxa till nästa pass är att räkna på en rutt på egen hand - ska klaras av med vänstern mitt i natten...

Annars är det hög tid att läsa in sig på nästa flygpass (bedömningslandning). När jag bläddrar i elevhandboken upptäcker jag att jag slarvat med inläsning de senaste gångerna. Saker som jag inte sett tidigare dyker upp framför mina ögon; råd och tips om start och landning, utflytning, sättning och utrullning. Ska nog ta och repetera en del...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller med navsnurran är lite för osmidig för mig. Går mycket fortare för mig att knappa in en sak på miniräknaren än att hålla på och krångla med den.

Men luftis är tyvärr helt kära i den så lär dig iaf baksidan, och densitet osv.

ett annat tips är att glömma av den där sidvindsgrejen, helt värdelös.

Sin (vinkeln) * vindhastigheten
cos (vinkeln) * vindhastigheten

sin som i sid(vind)

Går snabbare och du får ett exakt svar, det tjänar man många sekunder på under ett prov.

2007-02-01 @ 22:53:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback