Planera necesse est

Har fått i uppgift av läraren att börja planera de tre återstående navarna, så det är väl bara att sätta igång.

Först går radionaven av stapeln, preliminärt den 12 augusti. Den föreslagna rutten var ESTA-VEY-Ljungbyhed-Sturup-ESTA, men det känns som jag har gjort den några gånger nu.
Så jag tänkte mig åka lite norrut istället; ESTA-via NDBn LT en landning i Halmstad, därefter söderut längs kusten Skummeslöv-Båstad-Hovs hallar-Hallands väderö-Kullen, sedan på radial till Sveda, på radial till Ljungbyhed för landning och till slut på radial från Ljungbyhed till rakt öster om AH via Västersjön tillbaka till ESTA. En sträcka på ca 130 nm, dvs 1,5 h med GS 90 kt.

Så till 3h-nav nr 1, arbetsnamn "Operation Dacke":
ESTA-ESMK-ESDF-ESMQ-ESMX-ESMG-ESTA.
Eller för att prata svenska: Ängelholm-Kristianstad-Kallinge-Kalmar-Växjö-Feringe-Ängelholm. Flygtid 3 timmar med GS 90 kt.
Och den andra långnaven, även kallad "Operation Western Union":
ESTA-ESMG-ESMP-ESGE-ESGP-ESGV-ESMT-ESTA.
Med andra ord Ängelholm-Feringe-Anderstorp-Borås-Säve-Varberg-Halmstad-Ängelholm. 2,40 timmar flygtid.

Som synes ska jag försöka nå Feringe båda navarna, där jag har mina rötter, hemma-hemma där allt mitt flygande började 1981.
Och vi får väl se vilken av navarna som blir EK och vilken som blir DK. Den som äter lever får se!

Kommentarer
Postat av: PC

Gläd dig! Navarna är kul, speciellt EK turerna :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback