Simulant...

Tjaha, då har jag lytt min lärares råd och införskaffat en flygsimulator. Vem var det som sa att man inte hade nytta av en dylik för vanligt PPL, men desto större nytta vid IFR(instrument flight rules)skolning? Kanske en av våra tidigare teorilärare?

Nåja, det bidde FS2004 med
glädjepinne. Varför inte FSX? Även om min dator är av senaste årsmodell tror jag inte den är tillräckligt kraftfull för det senaste i spelväg; man är ingen sådan typ CS-freak, utan njuter hellre en omgång Civ på lagom lätt nivå. Och eftersom jag ska ha simulatorn för strictly "business" utan krav på värstinggrafik så räcker väl 2004.
Men visst hade det varit häftigt med pedaler och riktig ratt! Eller måste man kanske ha det för bra känsla??? Jag tog iallafall en pinne med force feedback, tänkte att det kunde vara bra att känna när det behöver trimmas...

Börjar värma upp inför eventuella naven på onsdag. La in rutten på Great circle mapper för att få grovuppfattning om tid och längd. ESTA-ESME-ESMS-ESML-ESTA tar 1:08 med GS 90 kt, och med två studsar (på ESME resp ESML) a 5 minuter och lite tid för start och landning blir det ca 1:23. Så nu ska jag tota ihop en mer civiliserad driftfärdplan, utan vind så länge naturligtvis.
Någon som vill ha en utvikning om den processen? Hojta!

Kommentarer
Postat av: Johan

Ett tips om du är snabb:
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=45093824
Jag kopplade ihop såna pedaler med min joystick och det blev ett lyft med 200% jämfört med utan pedaler! Och nu kan man ju öva sidvindslandningar klockrent också så jag rekommderar detta varmt.
Köp inga dyra specialpedaler utan sån här är minst lika bra till en spottstyver av priset för dom andra!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback