Tuffa tider II

Ett flygpass blev det minsann!
Från början fanns det ett otal att välja mellan, men i morse fick jag bekräftat: Instrumentflygning med sväng i stigning och plané. Bra, precis vad jag läst på. Under dagen så friskade vinden i; som "bäst" syntes Metaren visa vindar på 290° 20kt, vilket skulle ge 10 knop i sidan. Ett SMS till läraren "EK Sidvind?" gav "Inte omöjligt" som svar.

Så jag satte mig att meditera och rota fram
senaste sidvindspasset ur hjärnbarken, med allt vad det innebar av lärdomar i form av skev/sidoroderbehandling och annat nyttigt. Väl framme tidsmässigt stod följande att läsa på Metaren:
ESTA 251350Z 28017KT 9999 SCT034 19/13 Q1006=
Lite lugnare, men ändå tufft, eftersom det är sämsta tänkbara vindriktning för ESTAs del med tanke på geografin runtomkring. F10-kullen rakt i lovart som ger turbulent luft, och sedan ett vindhål fram till dungen vid Barkåkra kyrka.

När läraren kom var det raka besked: Ingen EK direkt, utan först vill jag kolla dina kunskaper innan du blir betrodd. Tack, det känns tryggt att veta.

Så under taxningen redogjorde jag för mina kunskaper teoretiskt, och fick ett gillande hmmm till svar, speciellt när han märkte att jag kom ihåg att jag bara skulle använda steg 2 på klaffen.
Jag drog på, lite för ivrig glömde jag att stanna på trafikvarvshöjden 800 ft och steg till 1000+ ft, så jag ägnade medvinden åt långsam plané. Tyvärr blev planén lite för bra, vid slutet var jag nere på 700 ft.
Trafikledaren hade tydligen långtråkigt för han gav klart studs och gå mitt på medvinden innan jag hann ropa "SGN strax höger bas"...

Första landningen föranledde en skarp tillsägelse från läraren, då jag drog av till tomgång för tidigt, roterade för tidigt och för mycket. Han övertog kontrollen, drog på och påpekade att det där mycket väl kunde resulterat i skrapad häck. Så visade han genom att göra en sättning längre bort på banan, och så fick jag befälet igen.
Tillbaka på basen fick jag nu order om att dra av på gasen innan finalen, för att inte bygga för mycket fart i den hårda vinden, så jag drog ner på tomgång och mötte sedan på 75 knop. Bättre resultat nu. Måste flyga flygplanet hela vägen.
Nästa varv fick jag visa att jag förstått det hela, vilket jag tydligen gjort, för läraren sa "bra, en sådan till så blir det EK sedan". Jag ropade "avsikt full stopp därefter EK" till tornet, lydde order och landade snyggt. Tog backtrack för en gångs skull och släppte av läraren vid banändan innan jag riktade nosen mot vinden och drog på (efter klart starta naturligtvis)

Ordern löd "gör 5 landningar, och dra på om du känner dig det minsta osäker".
Den andra landningen blev en riktig pärla, de andra mer sådär eller småkass. Mest beroende på rodertimingen, för farten och inflygningen i övrigt hade jag bra koll på. Efter fjärde landningen, som var av typen småkass kände jag att det inte skulle räcka med 5 landningar, så jag sa inget om någon full stopp på det varvet, utan avslutade basen med att ropa blint på läraren "hoppas det är ok med 6 en landning till!".
De två sista landningarna var hyfsade iallafall, så jag var ganska nöjd med passet.

Tillbaka på klubben hörde jag med läraren om han var sur för att jag inte lydde order om antalet landningar. Tvärtom tyckte han, det visade bara att jag ville flyga. Och vi var inte ute i någon tidsbrist heller.

Jaha, nästa pass blir på onsdag med vikarie, då ordinarie är på semester. DÅ ska det förhoppningsvis bli instrument. Passet därefter troligen radionav EK 1,5 h. Lattjo.


Status just nu: 38:40 totalt, varav 6:35 PIC.


Kommentarer
Postat av: PC

Skulle misstänka att du vinner "racet"! Har ni satt någon ETA för uppflygning ännu?

Postat av: Gerth

Nejdu, du vinner med hästlängder. Enligt klubbens utbildningsplan har jag 11-12 lektioner kvar före uppflygning, vilket betyder ca 15 timmar. Har bl a 4 instrumentlektioner och 3 navar kvar.
ETA uppflygning slutet av september...

2007-07-26 @ 01:57:32
Postat av: PC

Hästlängder och hästlängder blir det nog inte. Finns nästan inte en maskin att uppbringa på tider då jag är ledig ;-)
Skulle snarare tro att vi flyger upp samtidigt.

2007-07-27 @ 16:05:38
URL: http://pcreithe.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback