Out in the fields

Såja! Efter två veckors uppehåll pga service (ordet 50-timmarsservice har fått en ny innebörd) var det äntligen dags att ta sig luft under vingarna igen... Prognosen var inte alltför lovande igår; ihållande regn hela dagen (inte heller uppmuntrande för våra kära gymnasietreor som sprang ut (tog studenten) idag).
Men när jag vaknade i morse syntes inget regn, så jag satte på datorn och kollade METARen. ESTAs syntes inte(!) däremot ESTL, som berättade om en molnbas på 1200 ft. Hmmm.

Det var tänkt EK bedömning eller EK CTR runt idag, möjligen rekognosering inför nödlandning DK.
Avtalat 9.30 på klubben, så klockan sattes på 7.55. 8.20 ringde läraren och sa att den planerade eleven försovit sig, så planet och läraren var flygklar om jag var intresserad. Med tanke på väderutsikterna var det inget att tveka om. Jag slängde i mig gröten, struntade i de obligatoriska mackorna och rafsade snabbt över tänderna. In i bilen och på plats på klubben 8.55.

Eftersom klockan var för tidigt var det inte att tänka på studsar, och vädret var för osäkert för navigering runt CTR. Däremot perfekt för flygning mot väderförsämring! Vi kollade Sturups METAR, som sa OVC008. Bra! Själva hade vi mycket högre i tak. Så vi "planerade" för en flygning till Sturup, och tittade upp reservplatser på vägen. ESML (Landskrona) låg bra till. Tanken var att vi vid Asmundtorp skulle inse det hopplösa och göra en studs på ESML innan vi flög hem igen.

Så det blev start bana 14 i hyfsad sidvind:
ESTA 161120Z 09008KT 9999 OVC021 17/12 Q1002=
(Ja, jag vet METARen är från ett senare klockslag, men det skiljde inte så mycket)

Ut via Farhult som vanligt, ajöken Ängelholm TWR hejsan Sweden Control. Ingen känd trafik. Överraskande?
Väl ute ur CTR steg vi från 1400 fot, bara för att direkt befinna oss i moln. Sedär! Ner igen till 1200 fot för att ha marginal, och så svängde vi ner mot söder. Långt bort i ett töcken kunde jag skymta Glumslövs backar, och när vi kom nära hittade vi ESML på krönet. Ännu lägre molnbas tvingade oss till 1000 fot, och vädret var definitivt sämre här, tom så illa att vi avstod från studsen. Flög istället längre söderut och som väntat, vid Asmundtorp var det dags att vända. Molnbasen var ännu lägre. Så vi svängde inåt landet över Tågarp och följde gamla malmövägen till Åstorp.

Då kom del två i dagens övning, rekognosering för nödlandning. Om man har ett väntat bränsleslut inom en kvart och ingen flygplats inom räckhåll får man göra en nödlandning, men man har tid att kolla läget innan man landar. Så man tittar ut ett lämpligt fält på höjd, och sedan tar man en lågsniff runt fältet för att se så att det inte finns några obehagliga överraskningar som inte syntes på hög höjd. Sedan stiger man igen och lägger upp ett vanligt trafikvarv för landning.
Nåja, i god tid innan sättning så fick jag order om att dra på igen, så jag gasade och tog in klaff successivt och steg upp till marschhöjd igen.

Mot Varalöv där vi hälsade Ängelholm igen. Flög raka spåret över Skälderviken mot basen på bana 14, men fick order av läraren att istället följa kustlinjen, eftersom vi hade frånlandsvind. Motorstörning ute över havet är inte kul i sådana fall...

Jaha, sidvindsstudsar var tydligen inte min melodi. Idag heller. Ballong och sidokast och jag vet inte vad. Känslan vill inte vara där, det känns som allt blir statiskt och fyrkantigt när jag ska göra sättningen. Inflygningen fick jag till bra, fartmedvetenheten satt där (läxa från förra gången), fast jag fick lära mig att vid hårdare vind som idag skulle jag vänta med gasavdraget till en bra bit in över tröskeln.
Jag gjorde tre mer eller mindre mediokra landningar. Kan en bidragande orsak vara att jag hoppade över morgonmackan? Jag kände tydlig hunger under landningarna, kombinerat med lätt huvudvärk. Antagligen kunde förutsättningarna varit bättre. Nästa gång ska jag äta rejäl frukost...

Nästa gång ja, då blir det antingen EK studsar eller DK introduktion till instrumentflygning. Förhoppningsvis på onsdag.

Kommentarer
Postat av: Feffe

Kul att höra att du kommit iväg igen.
Själv har jag varit bortrest i veckan och inte kunnat flyga.
Hur långt har du förresten kvar till din uppflygning?

Postat av: Gerth

Hej!
Jag har loggat 28:20 hittills (2:10 EK), så jag har minst 17 timmar kvar innan det blir snack om uppflygning. Enligt läraren ligger tidplanen för uppflygning i augusti/september fast.

2007-06-17 @ 20:44:09
URL: http://lindbergh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback