SierraGolfNovember: Cleared to land

Jomän, trots VCCB (åskmoln i närheten) och allmänt småuschligt väder blev det flyga av idag! Jag hade börjat kolla upp kalendern för alternativ flygtid när jag fick messet från läraren: Vi flyger.

ESTA 271350Z 25005KT 9999 VCSH FEW024 SCT032CB BKN051 18/12 Q0985=
ESTA 271130Z 271221 25010KT 9999 SCT016 BKN050 TEMPO 1221
            SHRA BKN030CB PROB40 1221 32012KT=

Eller rättare sagt; jag flyger. Snabba ryck och order: Mindre än en halvtimme efter messet var jag på plats. Daglig tillsyn var gjord och breifingen gick på nolltid: EK i kontrollzon; flyg ut ur zon på ett ställe, gå längs kanten till en annan kontrollpunkt och gå in där. Studsa på, och om CB kommer för nära så avbryt.

Ok, kollade oljan och sedan bar det iväg. Idag skulle jag testa på utrikiska i radion för första gången. Eget initiativ. Trots att jag hade smygtränat med flygradioskivan på vägen kändes det lite ovant. Flygledaren hördes svagt när jag fick taxiinstruktioner, men jag brydde mig inte så mycket om det. Korkat så här i efterhand. Fick klartecken, ställde upp och drog iväg. Väl i luften begärde jag att få gå ut via Västersjön och sedan in via Varalöv igen. Då upptäckte jag mitt misstag.
Den svaga rösten som hörts tidigare, var obefintlig i det högre motorvarvet nu... hans svar var ohörbart, så jag försökte fippla med radion och göra radiocheck. Han hörde mig bra iallafall, men jag lyckades inte få honom hörbar, så jag sa att jag skulle återkomma. Nu fick jag igen för att jag inte riktigt memorerat alla knappar på radion, inget tycktes hjälpa. Så till slut lyckades jag ratta in honom och fick höra klareringen, allt var lugnt.

Ut via Västersjön på 1400 fot och kurs mot Varalöv. Då såg jag ett CB ligga mitt emellan Varalöv och Höganäs, med en rejäl skur under. Hur ska detta gå? Det var några spännande minuter, men det höll sig på plats, så jag kunde lugnt ta mig fram till Varalöv och in mot ESTA igen.

Denna gång gick jag in direkt på basen, istället för som tidigare via plats. Behöver träna på timing med förberedelser vid sådan ingång också. Motorplané in mot basen, så jag nådde basen på 800 fot. Kom in bra, lagom fart och skulle korrigera för den vänstra sidvinden. Snett och vint blev det, något stämde inte. Körde på känsla istället och fick till en riktigt härlig landning!

Försökte spana in vindstrutarna på väg upp i varvet men de var för små för att synas bra. Kulla var på ingång och när han fick vädret hörde jag: Vinden hade svängt till 310 grader, istället för som tidigare 270. Där fick man för sin ouppmärksamhet att inte lyssna på flygledarens vinduppgift när han gav landningsklareringen...

Nästa landning gick mycket rakare och blev minst lika snygg i rotationen som förra! Otroligt, två snygga av två möjliga.
Väl uppe i luften fick jag besked från ledaren: Antingen full stopp eller väntläge syd efter nästa studs tills Kulla landat. Spanade ut över Skälderviken och såg skurar mitt över. Inte helt bra. Skulle jag köra på säkerhet och avbryta? Skurarna låg trots allt en bra bit från väntläget, så jag valde det.
Efteråt sa läraren att han ringt flygledaren och bett honom säga så till mig för att träna befälhavarrollen, och eftersom jag låg i varvet var det ett ok beslut jag tog. Hade jag varit längre iväg hemifrån skulle jag fegat enligt honom. Jo, det är klart, man vill ju inte ge sig in i närkamp med ett CB på bortaplan...

Ytterligare en snygg studs (en riktig smygare! Tredje fina på raken, vad har hänt???) Ut i väntläget och spanade efter Kullan. Hann med en sväng innan jag såg den; rapporterade kontakt och fick därmed klartecken att gå in mot basen. Börjar bli tjatig, men det blev ännu en oful landning. Så närmade sig SASen och jag kollade så att jag hann med en studs till och fullstopp innan hans ankomst, och det skulle gå bra. Samtidigt kom en kollega utifrån och ville studsa, så lagom till fullstoppet fick jag order att dra ut medvinden för att släppa honom före, och ändå hinna in innan SASen. Liten PA28, som jag inte såg röken av, fast vi antagligen bara låg sådär 1000 fot isär. Så jag fick svänga in på finalen enligt order, utan att ha sett honom. Inte förrän jag var på det stället där finalen egentligen börjar såg jag honom lite innan tröskeln. Han blev lite konfys när flygledaren gav KGN klart att landa, han hade nog glömt bort mig, för han påpekade för flygledaren att det var han som låg på final, inte KGN...

Hursomhelst, den sista landningen för dagen blev iallafall en liten ballong. Det kunde jag väl ta efter alla andra lyckade landningar...
Och det är väl inte varje dag man har en 737 i bakhasorna när man ska landa. Det kändes lite stressande, men flygledaren hade naturligtvis koll på läget.

Debriefingen sedan? Irriterande nog fick jag inga cred för mina snygga landningar, som jag väntat mig. Istället undrade han vad jag gjorde första starten. Vadå? Det såg ut som du gjorde brant stigning och hade låg fart, typ 60 knop. Hur 17 kunde han se det? Hans plats var ju ca 100 m bredvid och 100 m bakom banan! Jag kom inte ihåg exakt den starten (mer än att den var svajig - kulan studsade hit och dit), men han hade iallafall förklaringen; horisonten framåt var skymd bakom moln och då hade du dålig koll på nosläget. Jaha.

Sedan hade han naturligtvis hört mitt radiostrul också, så han repeterade alla rattarnas funktion. Nu kommer jag inte glömma det. Som fortsätttning gick han igenom vad man ska göra om det inte hjälper att vrida på rattarna för att höra något:
Kolla eventuella rattar på headsetet
Kolla eventuellt glapp i kontakt
Byt headset om det finns annat
Byt till högra headsetuttaget
Byt till COM2
Om inget hjälper, så ställ in transponder 7600, sänd blint och gå till lämplig flygplats (inte för stor, inte för liten), spana efter ljussignaler och landa när du får OK.

Nästa flygpass (förhoppningsvis lördag) kommer att avhandla introduktion till instrumentflygning, planflykt och kurshållning. Sedan väntar 1,5-timmes navar runt hörnet - både DK och EK! Yiketi-kaa!

Som underhållning fick jag låna en videokassett med flygutbildning, 75 minuters speltid, inspelad i Uppsala. Jojo. Torsdagkvällen är räddad!


Kommentarer
Postat av: PC

HAHA! Utbildningsfilmen med vår skolchef Lelle och hans son Kurre (som nu flyger för Nordic Airways)är sevärd. ;-)
Tips: Om du missar vinden i klareringen kan du bara ropa wind-check på radion så får du den igen.

Postat av: Anders

Hihi... "Upp och iväg"; min sons favoritflygfilm, han gillar när Kurre gör sin volt när han får flyga EK.
Kul att det gick bra för dig. Sitter själv och planerar inför att träffa en inspektör från lüftis.

2007-06-28 @ 07:45:35
URL: http://tupplur.blogg.se
Postat av: Gerth

Anders: Är det nåt på gång idag, kanske? Lycka till i så fall!!!
PC: Tack för tipset!

2007-06-28 @ 09:57:15
URL: http://lindbergh.blogg.se
Postat av: Feffe

Kul att du kom iväg.
Som du såg på min blogg så var vädret i Stockholm inte flygbart igår, men det verkar ha varit bättre i Skåne.

2007-06-28 @ 17:42:48
URL: http://feffeflygare.blogspot.com/
Postat av: Joel

Hej!å Trevlig blogg måste jag säga. Tänkte själv ta PPL-cert med början i september men tänkte fråga om du(ni andra) har några tips för finansieringen? Jag har ett bra jobb med hyffsad lön men med CSN-avbetalningar å bilbetalningar känner jag att det kan bli svårt att flyga fler än en gång i månaden...och det känns ju lite lite...några tips?

2007-06-30 @ 13:46:05
Postat av: PC

Nu är första turen med Kapten Anders överstökad till EFMA och det gick strålande!
Ser ut som jag kan få uppflygning i slutet på Augusti med lite tur.

2007-06-30 @ 21:13:54
URL: http://pcreithe.wordpress.com
Postat av: Gerth

Joel: Finansieringen är ju den mörka sidan av flyghobbyn... jag hade turen att snubbla över en hög pengar som gjorde att jag kan unna mig nöjet. Annars vet jag att t ex Halmstads flygklubb förhandlat med en bank om förmånlig finansiering av certet; tror det var 1400 kr i månadskost x antal månader. Kanske fler klubbar har det så?
PC: Plötsligt känner jag mig väldigt akterseglad, eller kanske akterflugen...
Hur många timmar är du uppe i nu?

2007-07-01 @ 00:29:18
URL: http://lindbergh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback