19 knop i sidan, anyone?

Tillbaka till bloggen efter en lång tids uppehåll.
Har varit på Volkswagenwerke och spanat in sådant här på Autostadts museum:image9
En Benz från 1885, vilken anses vara världens första bil. Evolution?
image10
En gullig liten Cadillac med V16-motor.
image11
Och en nätt shoppingbil för den stressade; Lamborghini Diablo.
Därefter en tur till CeBit-mässan i Hannover (världens största med 6000 utställande företag och 8 mil gångar):
image12
En interaktiv Whiteboard. En sådan vill jag ha!
image13
Mysigt lunchställe med plats för 4000 gäster och tillhörande umpa-umpa. Münchener halle.
image14
Fint besök från Outer Space (personen till vänster).

Sedan har jag varit på en lite mindre mässa, men icke desto mindre intressant. Hallands gymnasieungdomar gjorde upp i en affärsmässig batalj under
Ung Företagsamhet. Jag hade själv med mej några gäng taggade elever, som dock inte räckte ända fram utan halkade på målsnöret. Att komma bland de fyra bästa i sex grenar av åtta när det är 128 tävlande är bra jobbat! Och vi fick dessutom höra på ett litet föredrag av allas vår Robert Wells, som lite ovetande promotade tre företag, alla tillhörandes mina elever! Spana in New Track, ShowStuff och Krok-o-deal, det gjorde Robban!

Nåväl, flyg då? Jo, idag var det tänkt att flyga. På väg söderut kollade jag in vinden; friska vindar och nordostliga, vilket innebär hyfsad sidvind (banor 14/32). Väl utanför bilen fläktade det rejält och en titt i METARen avslöjade 04019KT. Sehr gut nicht. Flygläraren kom och var glad; han hade sett en vind på 13 knop när han körde hemifrån, men bytte snart ansiktsuttryck till den sammanbitne fd Biggles han nu är. En check med tornet avslöjade ännu mer; byar på upp till 30 knop (icke publicerade i METAR) satte den sista spiken i kistan.

Som en liten illustration fick vi se en Cessna Citation komma in för landning med en uppehållning som hette duga; såg ut till att vara 35-40 grader för ett otränat öga... Jag insåg att även om jag fått flyga skulle jag inte vilja det. I och för sig var det nödlandning som skulle tränats, men det hade kanske blivit för mycket overkill(!).

Så den nya tiden som gäller är i morgon eftermiddag, 15-19. Keep the thumbs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback