Omväxlande kväll...
Tjaha, det blev en ovanlig kväll det här. Först hittade jag en främmande fågel utanför klubben. Se nedan.
![image16](https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-2/113933/images/2007/mooney_1174855416_9079231.jpg)
Därefter den första kallduschen i form av två diagnostiska prov; i navigation och i färdplanering. Utan att ha pluggat någonting i förväg (har haft häcken full med annat på sistone som den flitige läsaren säkert har noterat) så lyckades jag skrapa ihop 75% på respektive prov. Det får väl anses som godkänt.
Fast de sista frågorna i färdplanering var tuffa; beräkna total bränslemängd för flygning från A till B inklusive allt. Å andra sidan en mycket rimlig fråga, eftersom det är just det man ska göra så småningom...
Plötsligt när vi satt där började det bli liv i luckan på flygplatsen; bilar som körde ut på banan och jag vet inte vad. Tittade inte så noga - satt ju med ryggen mot fönstret upptagen med provet. Men efter ett tag kom en hjullastare bogserandes en Seneca. Ovanligt visst. Men vadå?
Så småningom fick vi svaret; någon hade buklandat med kärran under tiden, därav larmet. Och för en gång skull hade jag min kamera med, så här kommer en rykande färsk bild på olycksfågeln.
![image15](https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-2/113933/images/2007/senecapropeller_1174854792_9079230.jpg)
Och kvällens andra kalldusch då? Jo flygläraren var på plats och meddelade att han inte hade tid med skolning på torsdag/fredag, utan passet fick bli på onsdag istället.
Det betyder att jag inte hinner göra EK-provet innan nästa pass, så EKn får vänta garanterat minst ett pass till. Frustrerande. Förhoppningsvis blir det iallafall flyga av på onsdag...
![image16](https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-2/113933/images/2007/mooney_1174855416_9079231.jpg)
Därefter den första kallduschen i form av två diagnostiska prov; i navigation och i färdplanering. Utan att ha pluggat någonting i förväg (har haft häcken full med annat på sistone som den flitige läsaren säkert har noterat) så lyckades jag skrapa ihop 75% på respektive prov. Det får väl anses som godkänt.
Fast de sista frågorna i färdplanering var tuffa; beräkna total bränslemängd för flygning från A till B inklusive allt. Å andra sidan en mycket rimlig fråga, eftersom det är just det man ska göra så småningom...
Plötsligt när vi satt där började det bli liv i luckan på flygplatsen; bilar som körde ut på banan och jag vet inte vad. Tittade inte så noga - satt ju med ryggen mot fönstret upptagen med provet. Men efter ett tag kom en hjullastare bogserandes en Seneca. Ovanligt visst. Men vadå?
Så småningom fick vi svaret; någon hade buklandat med kärran under tiden, därav larmet. Och för en gång skull hade jag min kamera med, så här kommer en rykande färsk bild på olycksfågeln.
![image15](https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-2/113933/images/2007/senecapropeller_1174854792_9079230.jpg)
Och kvällens andra kalldusch då? Jo flygläraren var på plats och meddelade att han inte hade tid med skolning på torsdag/fredag, utan passet fick bli på onsdag istället.
Det betyder att jag inte hinner göra EK-provet innan nästa pass, så EKn får vänta garanterat minst ett pass till. Frustrerande. Förhoppningsvis blir det iallafall flyga av på onsdag...
Kommentarer
Postat av: F
SE-LKL känner jag igen. Mooney'n på översta bilden är till salu i senaste GA Buyer.
Trackback