Hans-Uno Bengtsson

Ett sorgligt besked har nått mitt öra idag: En av mina stora idoler och förebilder som (fysik)lärare har gått och tuppat av för evigt. Hans-Uno Bengtsson. Denne evigt unge rebell i sina svarta kläder (svart kavaj, svart tröja, svarta läderbyxor och dr Martens) dog 54 år ung i cancer.
Jag hade äran att ha honom som föreläsare när jag läste fysik i Lund och han gjorde djupt intryck på mig. Denne man kunde fylla alla svarta tavlor i en sal med härledningar, utan att göra ett enda fel! Och då menar jag härledningar typ Einsteins allmänna relativitetsteori med rumtid och hela baletten.
Ett annat minne var när vi gjort tentan i mekanik (?), då han bjöd alla som klarat tentan (enligt hans definition var i detta fall "klarat" samma sak som "genomfört") på äkta champagne utanför Fysikum.
Att han sedan var otroligt allmänbildad gör honom än mer beundransvärd. Kunnig inom det mesta; vad sägs om latin, arkeologi, motorcyklar, litteratur, flöjt och dessutom innehavare av PPL! Listan kunde gjorts ännu längre.


I det civila har jag idag ägnat mig åt 1000 frågor avdelningen Prestanda och Färdplanering. Om meteorologin var lugn med sina 92% rätt kändes dagens övning ännu bättre med 1 fel på 89 frågor. Men visst, som tekniker och fysiker bör man göra bra ifrån sig när det gäller att tyda tabeller och diagram.


Annars var familjen uppe på Vapnö trädgårdsmässa idag. Strålande väder! Men vem brydde sig om trädgården? Vapnö ligger granne med ESMT, där dessutom flygklubben hade spaka-själv idag. Så många gånger vändes blicken mot skyn i suktan efter en flygtur. Men på torsdag, DÅ är det min tur (förhoppningsvis)!


Kommentarer
Postat av: F

Världen är en rolig skit fattigare...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback