Laddar...

Nu är det dags att värma upp igen. I morgon 0900 lyfter vi för en rundtur över Skåne: ESTA-Örkelljunga-Hässleholm-Svalöv-Åstorp-ESTA. En liten navigeringsövning på 82 NM. Det blir till att gå upp i ottan, kör hemifrån 7.40, ungefär samma tid som en vanlig jobbedag. En har ju lite att förbereda.
Inte bara ska flygplanet tittas till; dessutom ska en driftfärdplan göras, för att räkna ut kurser och bränsleåtgång.

För den oinvigde kan jag berätta att steg 1 är att ta reda på vindar på 2000 fot, riktning och fart. Självklart har man kollat så att vädret är ok, planeringsminima måste vara uppfyllt vid distansflygning (>25NM), d v s 5 km horisontalsikt och minst 1000 fot upp till molnbasen.

Så tar man fram sin karta och mäter upp färdlinjer (TT true track) i förhållande till geografisk norr och avstånd. Utifrån aktuell vind beräknar man vinduppehållningsvinkel wca och fart i förhållande till marken (GS ground speed). En PA28 flyger med marschfarten 100 knop i förhållande till vinden. Med hjälp av wca får man då fram kurser (TH true heading). Därefter tar man hänsyn till magnetisk missvisning och får fram kurser i förhållande till magnetisk norr (MH magnetic heading). Slutligen måste man korrigera för missvisning p g a magnetfält i flygplanet, sk deviation, och får fram korrigerad kurs (CH). Det är alltså denna kurs man ska rikta in nosen mot för att nå sitt mål.

Med hjälp av GS och avstånden räknar man fram tiden för varje delsträcka, och totaltiden. Utöver detta måste man enligt lag ha bränslereserv för ytterligare 45 minuter om något oväntat skulle inträffa. Sedan vet man att en PA28 dricker 38 l/timme och på så vis får man fram vad som krävs i tanken.

Utöver allt detta måste man kolla att det går att starta och landa och göra en tyngdpunktsberäkning, men det är en annan historia.

Kommentarer
Postat av: PC

Härligt!

Tog en "två veckors" från flygandet. Nästa gång blir med SE-GON den 11/5.

Se fram emot Naven, den är SKOJ! Min tur ESKC-ESKN-ESSL-ESKN-ESKC är det bästa minnet från flygture so far. Kanske i.o.m att det man ser sig själv utan lärare.

Postat av: Feffe

Lycka till med din långflygning (du är nog redan på väg när jag skriver detta).

Jag tror att nav-övningarna blir en väldigt rolig del av min flyg-utbildning.

Nu skall jag iväg och tvätta och vaxa klubbens flygplan.

2007-05-05 @ 10:19:05
URL: http://feffeflygare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback