Om att krympa en hjärna...

Nu har jag utsatt mig för ett slags primitiv mental masochism: Gått igenom alla MET-frågorna i 1000 frågor på några timmar. Puh.
Resultatet? Om luftisprovet är av samma dignitet som 1000F så är jag hemma. 18 fel på 243 frågor känns bra. Fast man vet ju aldrig hur luftislotten utfallit...

Reflektion: Många frågor om olika sorters dimma (läs två sorters; advektion och strålning. Finns inte orografisk och katabatisk???) Och en annan standardfråga var att kunna läsa ut vindriktning ur en väderkarta. För er som inte läst MET ännu kan jag säga att vinden blåser alltid längs med isobarerna (linjer som förbinder platser med samma tryck, också en favoritfråga), och på norra halvklotet blåser alltid vinden så det lägre trycket finns till vänster om pilen (sett i pilens riktning). Som engelsmännen säger: Low to the left. Detta ger vindriktningen på 2-3000 ft höjd. På lägre höjder inverkar även friktionen mot marken, så att vinden där är ca 30 grader vriden motsols jämfört med högre höjd. Man kan säga att vinden får ett högre gradtal (vinkel) högre upp.

Vad var min svaghet i detta? Tja, att utläsa ur kartan om det är strålnings- eller advektionsdimma är nog klurigt.
Strålningsdimma inträffar klara nätter med svag vind, då värmen lätt försvinner från marken så att luften närmast marken kyls av och vattenångan kondenseras. Se vidare under "älvdans".
Advektionsdimma blir det när fuktig luft flyttas (advekteras) in över kallt underlag och kondenseras, t ex varmare fuktig havsluft kommer in över kallt land på hösten, eller varm landluft flyttas ut över kallt hav på våren.

Så har jag smygstartat lite på prestanda och färdplanering. Gjorde 10 frågor, alla rätt. Borde inte vara svårt för en (som jag) som går igång på data och diagram. Tänkte jag skulle försöka bli vän med nav-skivan när det gäller enhetsomvandlingar också, inte bara GS/TAS/ALT-beräkning. För att slippa hålla omvandlingsfaktorerna i skallen.

Dags att knyta sig. Hårt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback