Spader ess

Tjosan! Där satt tre delprov till spikade. Känns bra.
På vägen hem firade jag med allsång med Ace of Spades med Motörhead på högsta volym, utmanande vägkamerorna på höganäsvägen. Ska jag lyckas hålla mig på 90 trots musiken??? Jajamänsan, gick lysande. Sedan varvade jag ner successivt för att avsluta färden med Mozarts konsert nr 12 i C-dur, milt rogivande.

Själva proven, hur var de då?
Började med meteorologin. Definitivt ett annat stuk än 1000 frågor! Bara en fråga på att uttyda en METARförkortning, och bara en kartstudie-uppgift. Sådana som det dräller av i 1000 frågor. Istället en hel del frågor som bara finns i den nya MET-boken. Inga "stratosfärsfrågor". Så ett tips är att läsa boken för att fixa provet. Jag vågade knappt titta på skärmen när jag tryckt på "Finish" - trodde nästan jag kört. Men Pass!

En paus innan Human Factors. Pratade lite med provvakten som sa att provet var knepigt - tack för det! - och med en gäst på klubben som sa att det var lätt - kändes lite bättre.
Så jag svepte kaffet och slog mig ner igen.

Och som befarat var det "muppiga" frågor. Definitivt kluriga. Många där man fick ett antal uppgifter där man skulle välja ut de korrekta; typ om det var 4, 5, 6 eller 7 av alternativen som var rätt. Så det gällde att ha bra koll på sin bok. Samma sak här, det var långt ifrån säkert att jag hade klarat det när jag tryckte knappen. Men som sagt, det gick. Skulle tro att jag hade 75-80% rätt på de båda om jag får gissa.

En kort rast innan det var dags att ta sig an prestandamastodonten på 1,5 timme. Eftersom jag hade så bra på 1000 frågor på detta avsnittet kände jag mig säker på att klara provet. Och det gick vägen. Fick två plus två snarlika frågor (kass slumpgenerator hos luftis?), skönt att det var sådana som jag kände mig hyfsat säker på.
Så denna gång var det ingen oro att trycka på knappen. Färdig på halva tiden.

Så nu är det bara Air Law, Procedures och Navigation kvar. Typ två veckors studier får det nog bli innan jag skriver.

Då är det nu närmast att invänta morgondagen. Då ska det (förhoppningsvis) flygas! Ffg sedan 5 maj. Med tanke på vinden blir det kanske sidvindslandningsträning?
Nu ska det sovas gott!

Kommentarer
Postat av: Anders

Grattis! Du verkar ha flyt med fraagelottningen! Har sjaelv varit ute igaar och flygit en sprillans ny skyhawk tillsammans med en Cathay A340-kapten 0ver Koh Samui... Hoppas faa upp lite bilder paa bloggen saa smaaningom.
Rekommenderar att du kollar genom AIP inf0r proceduresprovet.
mvh/anders (Royal Silk paa Thai aer fenomenalt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback