Förvirrande

Satt idag och spanade in NOTAM som förberedelse inför naven på torsdag.
Plötsligt upptäckte jag att Ronneby hade stängt "DUE TO OTHER ACT" fram till 14.30Z , och jag tänkte studsa där 11.00Z.
Jaha, aldrig får man vara nöjd tänkte jag och plockade fram TMA-kartan igen för att hitta presumtiva landningsplatser. Först tänkte jag en rundtur över Karlskrona (min lumparplats med massor av minnen), men så föll min blick på Öland och Grönhögens flygplats nära Ottenby. Ja, varför inte? En check med great circle mapper så såg jag att det skulle bara ta 15 minuter extra. Nackdelen var att banan låg på strandkanten - blåsigt kanske - och dessutom gräs men hela 800 m.

Så jag ringde för att kolla upp (PPR krävdes), och fick svar från Grönhögens golfbana! Jaha, vill du studsa? Då får du prata med vår banchef om det är ok, för i så fall måste vi städa banan från golfare innan du landar...
Jaha, förra gången en racerbana, denna gång en golfbana! Hoppla!

Tog en funderare till, tänkte att det verkar struligt att utrymma golfbanan, skippade Grönhögen och slängde blickarna nordvart mot Borgholm istället. Också där gräs, men lite mer lä. Ringde ansvarig och det var ok att komma.

Kanske det inte ens gick att flyga över Ronneby? Kanske det stod JASar som spön i varvet som OTHER ACT?
Bäst att ringa TWR för att kolla så det är ok. De blev mycket förvånade när jag sa att flygplatsen skulle vara stängd på torsdag; det hade de inte hört något om, så jag var hjärtligt välkommen att studsa!

Jaha, tillbaka till utgångsläget alltså, flyg som planerat. Och jag som nästan började längta till Öland...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback