Hands on

Sådärja.
Nu har jag slängt ihop en färdplan inför morgondagens repetition. ESTA-ESTL-ESME-ESML-ESTA. Total flygtid 1:09 i nollvind.
Känns lite mesigt efter förra veckans "mastodont" på 3:40...
Idag gör jag driftisen för hand, som träning inför uppflygningen. Vill ju ha riktigt koll på handgreppen och inte "fuska" med att använda det hemmasnickrade excelarket för att räkna ut uppehållningar, kurser och tider.

Om min plan passerar med vikariens godkännande blir det EOBT 1000Z, ut ur kontrollzon på 1500 ft över Västersjön. Därefter lite VOR-träning genom att angöra VEY radial 180 och sedan följa denna mot Ljungbyhed för inflygning och studs.
Kurs mot Röstånga och sedan ner till Eslöv för en grässtuds där, vidare för studs i Landskrona innan kursen sätts hemåt igen via Varalöv.
Jag satte EOBT kanske lite optimistiskt tidigt, men jag har insett att det är lättare att flytta en färdplan framåt än bakåt.


På det privata planet har vi firat fredag kväll med revbensspjäll och en redig bordå, Reserve de Comtesse, AOC Pauillac från 88. Härlig stalldoft med blyertspenna... Bara två glas kl sex, vilket torde uppfylla kraven enligt BCL-D 23:3, att mellan 24 till 8 timmar före skall stor försiktighet iakttas med alkoholförtäring, så att vederbörande senast 8 timmar före planerad flygning kan köra bil utan att begå straffbar förseelse enligt svensk lagstiftning angående trafiknykterhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback