Operation Dacke, del 1

En härlig dag är slut - dags för summering.

Vaknade 0600 till en klar och frisk morgon. Kollade METAR och upptäckte att ESTA var inbäddat i dimma, liksom Ljungbyhed. Annars var det mest CAVOK som gällde. Nåja, tidiga höstmorgonar brukar kunna vara lite dimmiga, men det skulle nog lösa (upp) sig innan take-off.

Väl på plats på klubben var det dags för daglig tillsyn; koll av bagagerum, klaffar, skevroder, lampor, tanklock, stötdämpare, olja, motorrum, propeller, stallvarnare, höjdroder. Allt ok. Bara att dränera tankarna också. Vänster ok, filter ok, höger... inte ok. Ventilen stängde inte, utan en tunn stråle rann. What?! Pillade lite på den, hjälpte delvis. Tryckte upp flaskan igen för att skölja rent, hjälpte inte. Fortfarande täta droppar. Tryckte upp igen, ingen skillnad. Panik. Såg plötsligt mitt EK-pass flyta iväg i en flod blåfärgad 100LL. Gjorde en desperat beräkning hur mycket bränsle som skulle rinna ut på en 3-timmars flygning, men insåg som befälhavare att det var ingen god idé...
Ringde till slut till lärararen och berättade om belägenheten, men han lugnade mig och sa; det är bara lite oxid på ventilen, så tryck bara upp flaskan mot ventilen för att skölja rent så ska du se. Jag skulle precis påpeka att jag förgäves redan gjort det två gånger, men när jag nu gjorde det för tredje gången slutade droppet... vilken känsla!

Samtidigt som jag höll på med mitt plan, stod Golden och höll på med motorcheck inför start. Det drog ut på tiden, och plötslig stannade motorerna och passagerarna fick gå av igen... alla har tydligen inte lika mycket tur.

Jag taxade bort till platta väst och tankade, och sedan tillbaka till klubben igen för att lägga sista handen vid driftfärdplanen. Kollade vindar på mark, 2000 ft och FL50 och förde in i driftisen. Skrev in CH och tider på kartan.

Så dök läraren upp och inspekterade förberedelserna. Han kom med ett litet tips; Det kostar att landa på Kristianstad, eftersom den är kommunalägd. Vill du slippa betala så gör inflygning och omdrag på 100 ft. Som smålänning tog man emot tipset med varm hand.
Annars var det inga större anmärkningar så jag fick grönt ljus och hoppade in i GustavNiklas. Fixade iordning alla papper i användningsordning; driftis med frekvenser och flygfältsdata samt tre kartor per flygplats; flygfoto med inritad bas, flygfältskarta och VAC-kort för att se väntlägen och omgivningar.
Taxade ut till väntplats bana 14, lagom för att stå på parkett när morgonens "stora" fåglar landade - SAS och Kulla:
image82

(Vad suddig den blev som förminskad...)


Fick klart starta 10 minuter försenad jämfört med driftis, lyfte i vindstilla och i princip molnfritt - dimman lättat!

Steg direkt upp på 3000 fot och styrde kosan mot Västersjön, där jag för första gången fick prata med Ljungbyhed TMC (har annars stängt när jag normalt sett flyger), som gav mig klartecken att fortsätta mot Kristianstad. Sydöstra Skåne var fortfarande täckt av dimma, men Kristianstads omgivningar gick fritt.
image83
Finjasjön i norr på väg mot Kristianstad.

Fick klart för inflygning bana 01 av Kristianstad och begärde omdrag på 100 fot istället för som planerat studs. Bekräfta avsikt, bad flygledaren, som ville vara säker att jag menade vad jag sa.
Av någon anledning fick jag kortslutning i hjärnan och förväxlade banriktningarna (kanske för att jag startade på bana 14) och inbillade mig att jag skulle flyga in norrifrån, så jag bad att få gå in via plats eftersom jag räknade med att varvet låg på östra sidan. Det var OK enligt flygledaren, men nästan framme upptäckte jag mitt misstag och svängde söderut mot den korrekta basen. Svängde in för kort final över Everöd och gjorde inflygning med omdrag innan jag lämnade mot Ronneby.

image84
Ivösjön bredvid Kristianstad.

Fick prata med Ronneby TMC direkt efter CTR, och flög på 3000 ft över Pukavik och Bräkne-Hoby innan det var dags för plané mot Kallinge. Flygplatsen syntes på långt håll, så det blev rena lyxinflygningen. In på basen, final, klart landa bana 01 och en niiiiiice landning; en mjuk och fin tvåpunktare och det gick en rysning av välbehag genom kroppen...

Dra på och upp igen på 3000 ft med kosan ställd mot MADDE och sedan Kalmar.
image85
Rapportpunkt MADDE ligger mellan sjöarna på bilden. Intressant???

Även inflygningen och landningen på Kalmar blev en totalt ospännande men smörig historia. Gick hur lätt som helst, ytterligare en vällustig, skön landning. Perfekt.
8 minuter efter färdplanen, dvs flygningen hade tagit 1:38 istället för planerade 1:40... precision?
image87
På basen till ESMQ. Ölandsbron rakt förut.

Nu kändes det tydligt att det var dags för en paus; både tömma och fylla på kroppen var högprioriterat, så jag gick med raska steg mot flygklubben, redo att ta till skogsdungen om stugan skulle vara låst (inget liv syntes). Otroligt nog var det öppet, så jag klev in och hittade toa och kök, lagom till en medlem kom och gjorde mig sällskap i stugan. En snabb macka och förevigande av GustavNiklas på plattan innan jag hoppade in och gjorde mig redo. I god tid denna gång, jag ville komma iväg utan försening.
image86
GustavNiklas på Kalmar flygplats

To be continued... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback