Funderingar...

En alldeles underbar lördagkväll på sommaren. Nu borde man vara några tusen fot upp i luften istället för att sitta på altanen och meditera över en kopp kaffe och lyssna på kvällsfågelsången... men var sak har sin tid, och familjen behövs också.

Johan undrar över min tidigare fundering över att bli nekad att ligga i varvet när det pågår ILS-inflygningsövningar. Jag mailade flygledaren på ESTA och fick svar efter ett tag. Det visade sig att det är upp till flygledaren vid det aktuella tillfället att bedöma vad som kan tillåtas, beroende på t ex väder och hur stor bemanningen är i tornet.

Planer för flygning framöver? Om vädret vill blir det på onsdag en rundtur över Halmstad med GustavNiklas och några bekanta, sedan har jag förstås en hoper kompisar som står på kö för en tur. Jag hade tidigare planerat en tur till Öland, men den har jag fått stryka pga tidsbrist och ekonomiska skäl. Bränsleskatten gör att timpriset för vår PA28 numer är ohemuliska 1016 kr, och Katanan "fyndas" för 710 kr.
Dock har jag fortfarande förhoppning att ta en tur till Billund/Legoland med äldste sonen. Och kanske en glass i Roskilde...

Trots priset märks det i bokningen att det är semestertider: Nu är det huggsexa om tiderna även vardagarna, så det gäller att vara ute i tid! Hursomhelst känns det bra att det finns två plan i klubben. I fjol när jag skolade var ju GustavNiklas ensam i hangaren och det var hårt när någon snodde planet för en semestertripp samtidigt som vädret var på bästa humör.

Förresten: Hur mycket kostar det att låna plan på era klubbar? Kunde vara intressant att jämföra.

Kommentarer
Postat av: Johan

1016:- är ju nästan gratis, i Linköpings flygklubb kostar en Archer II nu 1560:-......... :-(

Däremot har jag den stora förmånen att kunna få flyga SK50 till en mycket mer human peng :-)

Postat av: tuppluren

Jag skäms nästan att säga att jag betalar 500kr/h för att flyga vår cessna... (och då har vi precis höjt priset). :9

2008-07-07 @ 07:54:27
URL: http://tupplur.blogg.se/
Postat av: Marcus

Vill minnas att vi gladeligen får betala 1105:- för en timma i en PA-28-160 Cadet. Den inkommande Archer III:an kommer att kosta 1295:-.

2008-07-12 @ 23:50:20
URL: http://uppiluften.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback