Lång dags färd mot...

Det har varit en låång dag idag. Äckligt fint väder hela dagen; över-CAVOK och lagoma vindar rätt i banan. Gissa om det sugit i flygtarmen.
Men det har varit dåligt med håltimmar idag, så det har varit att hålla på sig. Plötsligt ringde frugan och undrade om jag inte skulle flyga idag. Tanken slog mig att det kanske skulle gå, så jag slängde iväg ett SMS till fd läraren och frågade om han hade tid att sitta bredvid i kväll. Och jomänvisst.

Så såfort dagens värv var gjort körde jag söderut - och blev ganska snart uppmärksam på den mörka vägg som närmade sig västerifrån. Såg inte helt inbjudande ut, och jag insåg att den skulle kunna sätta käppar i hjulet för min flygövning.

På plats på klubben hittade jag läraren som spejade ut över varvet, då och då övervakande en EK-elev som studsade för fullt. Vi tittade ut mot den alltjämt närmande väggen och kunde på radarbilden på aro.lfv se nederbörden närma sig. Kraftig skulle den vara också, kunde vi konstatera. Men eventuellt skulle den dela sig lagom över Ängelholm.

För att spara tid fick jag order att sticka ut och tanka upp planet så fort min föreflygare landat, och sedan hämta upp läraren.
Sagt och gjort. Jag hade knappt lossat förtöjningarna förrän snön var över mig. På plats på platta väst överhörde jag tornet meddela CB-aktivitet till inflygande Kullaflyget. Huvva. Tanka och CB i närheten, inte helt angenämt. Så jag slängde snabbt i en skvätt soppa i tanken och styrde tillbaka, allt medan snön vräkte ner. Men så kunde jag se den svaga solskivan genom snön, och snart även slutet på ovädret, så lagom till vi var redo för flygningen var vädret ok igen.

På grund av allt strul blev det en kort sejour i varvet idag; både jag och läraren hade tider att passa, och dessutom mörknade det strax. Vi hann iallafall med två studsar innan fullstopp, så jag fick befäst kunskaperna i checklistan och lite motorlandning. Men vi kom överens om att så snart som möjligt göra ett pass bedömningslandningar också, på min begäran.

Förresten; jag glömde kolla upp dagens heta ämne: Om att instrumentlandningsövningar med ett plan blockerar alla andra landningsövningar på ESTA - hur pass lokalt påfund detta är. Återkommer i frågan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback