Mellandag

En dag för att smälta intrycken från igår:
Som sagt, det var en helt ny upplevelse att flyga på natten; fascinerande. Som en helt ny terräng olik den vanliga dagvyn.
Och det häftiga "halleluja-ljuset" när de högintensiva ljusen tändes runt rullbanan!

Samtidigt fick man sig några rejäla tankeställare; dels i upptäckten av hur svart det var mellan ljusen (nödlandning helst inte), och så otrevligt det var i moln och även ovan moln. Inte alls lika ulligt gulligt som på dagen. Så det var väldigt pedagogiskt av läraren att utsätta mig för moln...

En annan fundering; det var inget prat om mörkeradaption under passet igår. Berodde det på att de trakter vi flög över var så upplysta, så att ögat aldrig fick något mörkerseende? Så länge vi var på marken var det definitivt ingen chans att få mörkerseende. Bara en sådan sak som blinkljusen vid väntplatsen som lyste starkt som tusen solar rätt i nyllet medan motorchecken gjordes. Kanske det blir mer prat om mörkerseende när det blir dags för långnaven (1,5 h) och man flyger över mer ödsliga områden? Kan tänka mig att Småland är betydligt vänligare mot nattsynen.

Nästa flygning blir tydligen inte i morgon, utan tidigast på onsdag kväll. Läraren har ändrat. Så får vi se om vädret är nådigt; just nu ser prognosen ut som moln och blåst. Det känns bekant på nåt vis.

Tror jag ska ta och läsa lite teori nu. Sänglektyr...

Kommentarer
Postat av: Johan

Hej,

funderade på den där flygtävlingen ni hade. Hur kontrollerades det att ni passerat brytpunkterna?

Körde ni GPS-logg? Eller var fotomålen väldigt strategiskt placerade :-) ?

2008-11-05 @ 08:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback