NQ III

Efter lite micklande med barnvakter så lyckades jag smita hemifrån i kväll. Dags för NQ-pass igen!

Dagens övning skulle avhandla EK motorstudsar enligt schemat, men läraren ville annat också. Det skulle börja med bedömningslandning DK, och sedan väntades det bli fullt med NDB-inflygningstränanden och Kulla och SAS, så då hade vi ett besök på ESTL som back-up, innan vi eventuellt skulle avsluta med några EK-studsar.

Nog snackat, så efter snabb daglig tillsyn hoppade vi upp i planet. Jag tände den röda innerbelysningen och saftblandaren på fenan, men glömde positionsljusen. Tänkte låta strålkastaren vara släckt tills vi var ute på taxibanan, men eftersom det inte fanns någon som kunde störas av den tyckte läraren att jag skulle tända den.
När vi taxat en bit frågade han om jag inte tyckte det var mörkt på panelen. Onekligen. Så med lite instrumentbelysning tändes även positionsljusen. Och upplysningen var total.

Först blev det tre motorstudsar. Detta passet var det sidvind från höger istället - förra gången vänster. Och det var väl det som var genomgående problemet idag; glömde kompensera för sidvinden på olika sätt.
Å andra sidan fick jag till snygga sättningar i princip varje gång. Jag tror polletten har trillat ner nu...

Så fortsatte vi med tre bedömningslandningar. Fortfarande inga hyss a la förra gången, då alla möjliga lampor slocknade. Det endas problemet med bedömning är att man inte ser sättningsmärket, utan får sikta på taxibelysningen till Alfa (när bana 14 är i användning).

Och vi blev faktiskt inte störda av annan trafik, så vi kunde stanna i varvet och köra en omgång EK-studsar också. Och de följde tidigare landningar; inga större fel och snygga sättningar.

Summering: Ett skönt pass i och med att man kände kontrollen på landningarna. Annars är det inget upphetsande att ligga i varvet hela tiden. Nästa gång blir det antingen EK bedömning eller DK-nav ESTA-ESMT-ESTA-ESMS-ESML-ESTA.
Jag hade lite bråttom hem till barnvakten, så jag hann inte fråga om EK-naven som enligt Christian inte behövs längre.
I vilket fall blir det en senare fråga.

Nu är det snart dags att studsa ner i sängen också. Bye!

Kommentarer
Postat av: Pontus

Roligt att läsa om lite mörker flygning, jag håller själv på med mitt nq nu. Helt klart en skön känsla att flyga i mörker.



Lycka till

Postat av: Gerth

Jotack. Och nu börjar man se ljuset (!) i tunnlen för att kunna få ge sig ut på egen hand i mörkret.

Lycka till!

2008-11-17 @ 23:13:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback