Tävling!

Så sammanföll det äntligen: Flygväder samtidigt som flygtävling. Och vilket väder sedan: En hel del sol, några plusgrader och ingen vind.
Kallelsen gick ut att prel starttid (EOBT) skulle vara ca 11.15, men på plats på klubben en timme i förväg för att förbereda sig. Jag skulle flyga i KGN tillsammans med en annan för mig okänd kollega.

Jag kom tydligen först, så jag fick börja beredningen själv.
Instruktion: Ni ska flyga ESTA-Västersjön-Örkelljunga-Tyringe-Ignaberga-ESFA (Bokeberg). Landa, byta plats och sedan iväg ESFA-Sösdala-Röstånga-Ekeby-Björnekulla-Varalöv-ESTA. Samtliga brytpunkter (utom rapportpunkterna Västersjön och Varalöv var kyrkor). Total flygtid ca 65 minuter. På vägen ska ni identifiera var 12 foton är tagna och markera dessa på kartan. Varje miss ger ett antal prickar. När ni kommer tillbaka ska ni passera över klubbstugan på ett i förväg bestämt klockslag. Varje sekund fel ger en prick. Sedan ska ni göra en bedömningslandning och till slut en motorlandning på specifierade punkter. Varje meter fel ger ett antal prickar. Efteråt ska ni göra ett teoretiskt prov, där varje fel renderar 5 prickar. Det par som har minst antal prickar vinner.

Jag hann precis rita upp rutten och konstatera två problem (Tyringe kyrka fanns inte utsatt på kartan, men efter lite sökning på nätet hittade jag platsen för kyrkan. Och Sösdala kyrka hittades varken på karta eller på nät, så jag utgick från att de menade Norra Mellby kyrka, som låg alldeles i närheten) innan min flygkompis kom. Och en till. Tydligen skulle vi bli tre i planet. Eftersom jag var helt oerfaren av flygtävling tog jag beslutet att jag skulle sitta i baksits och överlåta flygningen till de andra, mer rutinerade.

Dags att räkna ut kurser och tider tyckte jag. Äh, ta bara ut true track och skippa tiderna tyckte den som var den med största tävlingsvanan. Men sätt ut minutmarkeringar sista biten från Varalöv till klubbstugan.
För vanans skull matade jag in alla data i mitt excelark för att låta datorn ta fram CH, GS, tid mellan brytpunkter och ackumulerad tid. Det skulle ta 27 minuter till ESFA och 31 minuter hem.

En koll på bränsleläget gav att kärran tankades till standard före dagens första tur, och eftersom vi var den andra skulle bränslet lätt räcka till.

När planet landade satte vi vår starttid till 11.45 med passage klubbstugan 12.55. Så in i planet efter en snabb oljekoll och iväg.

Jag satt alltså i baksits och skötte kartan, dvs berättade vilken track som skulle hållas och markerade fotonas läge. Det blev ett himla spanande, det var inte direkt några iögonfallande motiv på fotona. Mycket skog och något hus. Ofta någon liten sjö (för liten för att synas på kartan). Nåja, korten satt i den ordning de var tagna och de skulle enligt utsago vara tagna från högersits, så höll man bara tracken skulle man kunna se målen.
Span span span. När vi kom till Ignaberga hade vi hittat de fem första målen. Men vi spanade så mycket efter det sjätte så vi höll på att missa Bokeberg. Vi fick ta en liten runda i trafikvarvet för att åter komma in på finalen, som annars låg rakt i tracken. Snygg sättning bana 04, och eftersom vinden var så svag var det bara att göra en 180 vid banändan, snabbt byta plats i framsitsen och sedan iväg bana 22.

På hemvägen var det inte heller några problem förrän vid sista kontrollen. Vi hade så gott om tid att vi kunde ta några extrarundor på jakt efter sista huset, som skulle ligga vid en åker inne i en skog. Till slut hittade vi det, men inte där vi trodde det skulle vara... Skånes natur är omväxlande.

 En blick på klockan sa att det var fortfarande fem minuter kvar till vi skulle behöva passera in i kontrollzonen vid Varalöv, så vi tog en runda till med lite lätt "akrobatik". Den gamle räven vid ratten skulle väl testa vad jag gick för. Fick känna av både snabb dykning och hastiga branta svängar. Men tyvärr var det inget som fick mig att darra.

Så var det dags för inflygning och de båda i framsitsen diskuterade hela tiden lämplig GS. Mycket finlir och klaffutfällning för att justera farten, som tydligen var något hög. Vi räknade ner och när det var tio sekunder kvar fick föraren bråttom och gjorde en störtdykning mot klubben för att få upp farten. Vi kom fem sekunder fel...

Bedömningslandningen satt som en smäck, brant final och distinkt sättning 10 meter plus. Motorlandningen nästan lika bra, brant och rejäl 20 meter plus. Inga smygare här inte. Det är ju klart, det går lättare att sikta med inte för flack glidbana.

Slutligen in på klubben för det skriftliga provet. Med gemensamma krafter lyckades vi få ihop ett hyfsat resultat, sex fel av 20 möjliga. Frågorna kom från 1000 frågor, så jag borde väl ha gjort ett bättre resultat eftersom jag gjort teorin så nyligen. Men men, tack vare flygningen blev det ett utmärkt resultat totalt sett.

Så blev det att hasta hem till familjen för att ta en tur till Laserdome för en pappa-son-aktivitet såhär på höstlovet. Men det är en annan historia.

Eftersom jag satt i baksits hade jag gott om tillfälle att fota. Var så goda - kvaliteten är inte den bästa, men bättre än inget...

Checklista

På väg upp från ESTA

På jakt efter hus...

Kort final Bokeberg

Skälderviken

Nej, det är ingen primitiv landningsbana. De små vita husen är grishus till frigående grisar, som eventuellt kan skymtas på de mörkare åkrarna...

Åter i ESTAs varv.

Landning på ESTA; en röd tre vita.

Dagens vindstrut - en ovanlig syn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback