Go east

En liten runda bort över Hässleholmstrakten häromdagen. Dagens överraskning: ESTL var öppet! Mitt i sommaren. Jag trodde de bara hade öppet under terminerna för TFHS skull, men så inte.

När jag planerade rutten tänkte jag förevisa Ljungbyhed för mina pax, måste vara lugnt. Men för säkerhets skull kollade jag in AIP och NOTAM, och såg inget om någon stängdhet. Så när jag var på klubben och förvarnade tornet om mina förehavanden frågade jag om Ljungbyhed verkligen var öppet, och jodå - det stämde!

Så det blev till att prata frekvensen 129.55 ffg på mycket länge, och det rejält. En stor del av färden gick genom Ljungbyhed TMA.
Vi blev lite försenade i starten, då två flygare från SPU som troligen var ute och byggde tid startade minuten före oss från klubbplattan. De tog god tid på sig att göra motorcheck, och så fick vi vänta tills dess de lämnat varvet innan vi fick klart starta. Som lite stressfaktor fick vi ett Kullaflyg i häcken, så jag blev ombedd att styra undan så snart som möjligt för att ge plats åt dem.

Det var lite skuttigt i blåsten och med tanke på paxens ovana höll jag mig på 2000+ ft. Fick avväga mellan oskuttighet och "se på hus". Flög rutten ESTA-Munka Ljungby-Örkelljunga-Finjasjön-Sösdala-ESTL-Åstorp-Varalöv-ESTA utan större uppståndelse.

Kommentar från en av paxen (oerfaren) efteråt: Jag trodde det skulle vara värre.

Nu får det bli flygcelibat ett tag. Dags att bygga plånbok igen.
Men i takt med att kvällarna blir mörkare ökar längtan att flyga natt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback