Inskolad!

Då var dagens pappa-son-grej fixad!
Det var tänkt att köras ett sidvindspass med lärare idag, men vinden var som bortblåst (!!!), så jag gjorde ett litet nätt byte från skol till priv.
En tur med de två äldsta sönerna, on-demand; mellan-sonen som bara fick en intresseväckare i varvet förra (första) gången, fick välja destination och valde till pappas plånboks förtret att flyga över farmor och farfar i Småland. Jaha, lovat är lovat, så fick det bli.
Det är ju sådär upphetsande att flyga över området mellan Halmstad och Markaryd - sevärdheterna radar inte direkt upp sig, så jag tog en repris på förra smålandsflygningen: Västersjön-Markaryd-Feringe-Bolmsö-Byholma-Veinge-Laholm-Bondåkra-hemmet-Karup.
Förutsättningarna var en full stop på Feringe för att sträcka på benen och byta plats på pojkarna.

GustavNiklas var fulltankad så det var bara att hoppa in och dra iväg. Ut över Västersjön mot Markaryd. För ovanlighetens skull körde jag på 2500 fot, vilket innebar flygning i TMA en bit innan G-luften. Väl över Markaryd följde vi E4 norrut, körde lite på autopilot mot GPS för att visa pojkarna.
När vi närmade oss Feringe kopplade jag in deras frekvens för att kolla upp om det var något liv (läs: segelflyg eller fallskärmshoppning), fin sommarkväll som det var, men det visade sig vara i stort sett stendött.
Väl på lång final avslutade jag färdplanen och ropade i tomma luften att jag var på väg in - då hördes ett svar, minsann var det någon som tänkte starta från Feringe. Men han taxade bara ut till väntläge i väntan på min landning.

På plattan blev det vätskebyte i kroppen - ut med gammal uttjänt vätska, och in med ny fräsch. Och så byte av placering. Och ett SMS till mamma för att lugna henne. En helt vindstilla sommarkväll i på landet i Småland - härligt, synd att man måste flyga vidare...

Uppsittning och uppstart. Då visade det sig att det var ett plan in på lång final. Tjaha, ofrivillig väntan. En liten UL-A-kärra tror jag bestämt det var. Tids nog var vi på G igen. Aktiverade färdplanen och styrde ut mot Bolmsö. Tog två snurror, en över föräldrarna och en över brodern - det blev en massa vinkande. Mellansonen tyckte det var kul och vinkade som besatt. Jag vidarebefordrade medelst vingtippning.

Så styrde vi söderut över Byholma, visade på virke och lite föredetta militära hemligheter, innan vi satte kurs mot Veinge. Jag hade förhoppning att vi skulle kunna få lite tjusig utsikt, så jag meddelade att jag tänkte stiga till level 85. Men redan på level 45 var det så disigt att det var svårt att se på avstånd. Dessutom var det dags att gå in i TMA igen och där blev det bara klarerat upp till 4500 ft, så jag stannade på den höjden.

När vi närmade oss Veinge sjönk jag till 2000 ft för att äldste sonen skulle kunna se kompisens hus, och sedan höll vi oss på den höjden mot Hallandsås. Ner lite för att kunna "vinka" på mormor, morfar och mamma innan vi gick in i CTR via Karup. På basen bana 14 sa plötsligt mellansonen att han inte mådde bra - hoppsan. Men inget allvarligt. Det hade visst blivit lite mycket svängande på sistone. Jag får tänka på det i fortsättningen.
Nåväl, landningen gick bra, en riktig tvåpunktare, var mycket nöjd själv.

Efter avtvättning av diverse fd flygfän tackade vi för oss och skuttade nöjt norrut över åsen till en väntande mamma.
Nu är nästa steg i pappa-son-flygningen en tur till Billund och Legoland, 1:40 enkel resa. Men jag tror det får anstå till nästa sommar, vi håller oss i hemtrakten så länge.

Dags att ladda inför nästa flygtur, som infaller redan i morgon. En runda med pax över Hässleholm med omnejd.
Stay tuned!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback