Nyårsflyg med förhinder

En flygtur; en bättre start på det nya året är ju svårt att få. Speciellt när det är utlovat "äckelcavok"!
Så då bokar man klubbens Katana för en liten tur Roskilde tur och retur.

Ordentlig som jag var skickade jag in färdplanen redan igår. Tja, ordentlig, jag vet inte, jag hade slarvat på en koordinat och glömt en nolla i longituden för Valby, men det upptäckte den alerta tjejen på fpc så jag fick en påringning från henne innan färdplanen till Roskilde var perfekt och ivägsänd. Hemfärdsplanen var felfri iallafall.

Första strulet för dagen var att jag inte kom in genom grindarna till området. Tydligen något krångel i och med årsskiftet, för korten skulle vara giltiga fram till slutet av januari. Det blev till att gå genom flygterminalen för att komma in på området.
En sky-view från klubben:


Planet var helt i ordning, så efter daglig var det bara att baxa ut det. I god tid var det klart, och så var det bara att starta. Inte helt bara, eftersom planet vägrade. Strul nummer 2. Och jag har startat Katanan vinterkall tidigare, så jag blev förvånad. Inte ens PA28an har varit omöjlig att starta kall (bara lite tjurig). Så till slut fick jag ta fram varmluftaggregatet och köra det trekvart innan skönheten behagade starta. Då till och med utan choke (kanske den stått och blivit sur under mina försök).
Till slut kom vi iväg, efter jag fått senarelägga starten en halvtimme. En vänlig själ i tornet vidarebefordrade till fpc.


Flygningen över Själland var lugn och avkopplande; ingen trafik och svag vind. Med undantag för lite kommunikationssvårigheter (ett tag sedan jag snackade flygengelska) flöt det på bra. Först Copenhagen info och sedan Roskilde approach. Ingen vidarekoppling till Tower. Nähä. När jag närmade mig fältet var det stendött map trafik. Förra gången var det rena getingboet, å andra sidan var det inte nyårsdag då...


Final. Det gäller att kryssa rätt mellan de bullerkänsliga byarna runt EKRK.

Kort final

På taxibanan - tornet

Jag körde in till plattan via det för mig stora taxibansystemet för att betala den lilla startavgiften (64 DKK) och en snabb smörgåslunch. Då var det dags för strul 3: Killen i expeditionen hävdade att det var stängt och att jag skulle betala en förhöjd avgift på 300 DKK för besväret! Vadå stängt? Det stod det inget om i NOTAM. Iallafall inte i går nyårsafton, vad jag mindes. Vi kollade på nätet och där stod att EKRK ARO skulle vara stängt nyårsdagen och en förhöjd avgift på 500 DKK var det som gällde! Mycket märkligt och mycket slokörat.

Nåja, inte mycket att göra i det läget. Bara att trycka i sig mackan och sitta upp i planet igen. Checklista och taxningsinstruktioner för uppställning. Halvvägs till väntplats ropade tornet på mig: Vi har ingen färdplan från dig. Återvänd till plattan! Strul nummer 4...
What? Vi har inte tid med sådant trams, jag måste vara hemma innan det mörknar! Men vad gör man? Återvänder och pratar med killen i expeditionen som är helt ovetande om vår färdplan. Lyckligtvis får jag kontakt med kära svenska fpc som förstår min olägenhet. Min färdplan är inlämnad och vidarebefordrad till Danmark, men den har tydligen inte kommit ända fram till Roskilde... Tjejen på fpc är hjälpsam (Tack!) och skickar blixtsnabbt ett mail med min färdplan till tornet, och så är det äntligen grönt att lyfta.

Väl uppe i luften var det lugnt igen, och när man över Humlebaek blev överlämnad till Sweden Control igen var det med en suck av lättnad. Sista biten var rena transportsträckan; landningen en barnlek i den svaga vinden.

På väg ut från flygplatsen passerade jag kvällens SAS, en MD80 som omväxling till 737orna. Och fortfarande var grinden omöjlig att passera, så jag fick smita ut via gate som en vanlig ankommande resenär...


Stämningsfullt avsked...

Epilog:
Jag maliade fpc i kväll för att få reda på vad som gått fel och vad jag skulle göra för att förhindra att det skedde igen.
Samma tjej som tagit emot mitt nödrop från Roskilde svarade och sa att jag skulle ringa tillbaka till fpc efter jag sänt in färdplanen, för att de ska kontrollera att färdplanen verkligen nått målflygplatsen. Alternativt ska jag ringa Roskilde direkt.

Och angående stängningsproblematiken, så visade det sig att ett meddelande om stängningen hade kommit till fpc 15:11 igår (och stängningen hade börjat 15:00(!)), och publicerats i NOTAM senast 17:40 igår. Och jag läste NOTAM i går förmiddag... så inte konstigt att jag missat det.
Man kan ju tycka att de kunde ha meddelat att ARO var stängt när jag närmade mig - allt verkade ju helt normalt annars. Å andra sidan visste de ju inte att jag skulle lyfta igen strax.

Nej, den här dagens flygning lämnar en sur eftersmak. Jag ska försöka glömma den så fort som möjligt, efter det att jag inpräntat vissa tänk-på-saker inför framtiden...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback