Callsign Hare

Ett tag sen nu, men ikväll blev det en infallsflygning bara sådär!

Det har varit fint väder några dagar, men himla blåsigt. T ex var jag igår på ett studiebesök med mina elever vid ett
vindkraftsparksbygge i kommunen. Svinkallt och blåsigt, men mighty! 105 meter upp till navet och sedan 45 m långa rotorblad. Men det värsta var nog ändå kranen som användes för att sätta upp vindkraftverken. Spana in nedan!

Nåväl, även idag blåsigt, och tyckte det var ostliga vindar (=rejäl sidvind) men istället för Rapport fick jag för mig att spana in METARen lite på skoj, och då såg jag att vindriktningen var 130 grader. Perfekt för bana 14 alltså!
Kollade upp min loggbok och såg att det dessutom var hög tid att ta en tur för att få bibehålla rätten att flyga pax (minst 3 landningar de 90 senaste dagarna).

Så efter att fått cleared to leave och bokat GustavNiklas bar det iväg söderut kvart över åtta.
Planet var i fin form, nytankat och nyservat, så det var bara att förvarna tornet. Jag skulle bara ta en snabb sväng norrut precis utanför TMA för att få träna lite planflykt och inflygning, inte bara en runda i varvet.

Trots det kalla vädret var GustavNiklas lätt att starta, pang på direkt. Och så klart till väntplats bana 14 via Charlie. But in english. Mötte Kullaflyg(?) som landade samtidigt som jag var på väg ut.
Plötsligt var det något som fladdrade förbi på marken precis framför planet - en hare! Och strax en till. Missade dem på håret. Men deras fellow hade tydligen inte samma tur; Kullaflyg meddelade tornet att de eventuellt hade kört på en hare under landningen.

Ute på väntplats gjorde jag motorcheck och allt annat som ska göras, innan det var dags att ropa Sierra Golf November - Ready!.
Fick svar från tornet: Hold position as we are going to check the runway for possibly dead... hare.
Ok, bilen körde några gånger fram och tillbaka, men strax fick jag klart starta.

Flygningen var väl inte mycket att orda om, gick finemang. Svängde norrut längs E6, begärde 2000 ft över åsen för säkerhets skull, svängde västerut över Karup och beundrade utsikten över ett nattligt sydhalland och Halmstad och så Båstad rakt föröver. Sedan söderut igen mot ESTA och fick klart inflygning. Stabiliserat sjunk och fart 80 knop stenkoll hela vägen in till strax innan tröskeln och till slut en go landning. 15 minuter i luften, snacka om snabbis! Men ändå mycket övning för pengarna - ingen dödtid.

In med planet i hangaren och så skriva loggböcker och hem. Intog garaget fem över tio igen, helnöjd med utflykten.