Bilder

Lite stämningsbilder från dagens utflykt...
image113

image114

image115

image116

ESMG

Jodå, det blev en helfin flygning till Smålands mörka skogar (Ljungby/Feringe).
Soligt i Skåne/Halland, för att bli uppskattningsvis BKN030 över Småland. Jag var lite orolig för morgondimman som har för ovana att dyka upp såhärårs när det är kallt och klart, men den var som bortblåst(!).
För ovanlighetens skull var det stendött i tornet idag, så jag fick klara mig själv. Inte ens insatsledaren var vaken. Åtminstone svarade han inte i telefon.
Jag lyfte 9:40 lokal tid. En mysig flygtur upp, långa skuggor och rimfrost på marken gav vinterkänsla.
Siktade in mig med kartan och kollade sedan facit med GPSen. Bara någon grad fel. Turen tog 35 minuter i motvind.

En småskumpig final över trädtopparna och en mjuuuk landning på den småländska asfalt och jag var framme. Det var glashalt på marken! Hämtade upp MAMI (!) vid grinden och tog henne med på en rundtur över Bolmsö. Uppskattat med sightseeing över grannarna. Landade efter 20 minuter, släppte av henne och släppte på trycket, innan det bar söderut igen. Såg till min förvåning att ESMG har PAPI. Överraskande.

Lugn flygning hemåt, tog ett extravarv över hemmet för att "hälsa" på barnen innan jag tog mark igen.
Ett roligt sätt att fira nyår på; 1:40 i luften!
Gott nytt år!

Walk over

Idag tog jag ett ovanligt beslut; jag ställde in dagens övning trots att det var flygbart.
Fantastiskt nog lättade molnen och solen visade sig, men vinden var mer lärorik än rolig (12 knop i sidan). Jag hoppas istället på morgondagen och har därför lämnat in en färdplan till ESMG (Feringe/Ljungby) t o r för att hälsa på släkten. Ett nobelt sätt att sluta året på. Hoppas bara dimman håller sig borta!

I kristallkulan...

En spaning in i framtiden visar på ett svagt hopp om bättre (dvs kallare) väder inom några dagar.
Efter en lång tid med låg molnbas och dimma, är det nu blåsten som sätter P för flygning; hård sidvind. Men på söndag verkar det bli lite lugnare på vindfronten, samtidigt som det vankas minusgrader och kanske till och med sol. Så kanske det hinns med en flygtur till i år? Vi får väl se vart det bär i så fall. Västerut eller sydost. Eller kanske till och med nordost?

Jag har iallafall beställt en flygkarta över Danmark. Det bidde en i 1:500000, eftersom det inte finns annat enligt mina danske kollegor (och den funkar fint enligt dem). Kanske det blir en landning i Roskilde snart?

Godt nyt flyvaar!

The bottom is nådd

En liten betraktelse såhär i väntan på Kalle Anka:
Det enda intressanta på flygfronten nuförtiden är att beskåda hur molnbasen sjunkit dag för dag, från 1200 ft till 1000 ft till 200 ft och nu idag 0 ft.
Nej förresten, annat "intressant" att läsa ur METARen är FZFG och inversioner (minusgrader vid marken och plusgrader en bit upp).

Dagens ovanlighet är att det är CAVOK, åtminstone lokalt här norr om Hallandsås. Dimman ligger tät söder om åsen och en bit norrut; VV000 och VV002 i Ängelholm resp Halmstad...
Kan man taxa hit GustavNiklas och starta på nån åker? Bara 19 km att taxa ju... snälla!

Nåja, det verkar dröja ett tag med Katanainflygningen; inget vidare väder de närmaste dagarna. Det får bli en försenad julklapp. Under tiden sitter jag och mediterar över min nyinköpta TMA-karta över Köpenhamn och planerar steg två i danmarksprojektet. Alternativt blir det en tripp åt sydost; kanske Hässleholm eller Sjöbo? Vi får se!

God jul så länge!

You are identified!

Idag har jag blivit historisk - i mitt eget liv förstås - genom att för första gången för egen maskin flugit utomlands. Jodå, det blev en tur runt norra Själland!
image108
I går kväll chansade jag och skickade iväg en ny färdplan och bokade planet inför morgonen, men när jag vaknade i morse såg vädret lika hopplöst ut som igår. Men när jag skärskådade vädret i METAR och TAF såg jag att det var alls inte så dåligt; molnbasen var på dryga 3000 fot över både nordvästskåne och Själland (åtminstone i Roskilde och Köpenhamn) och sikten var utmärkt.


Pga jobbet var starttiden satt till 9.20 (man vill ju inte komma försent till lektionen såsom lärare), så det blev att sätta fart; in med vindarna i driftfärdplanen och ut med kurser och tider på kartan. Tiden för hela rundan skulle bli 49 minuter enligt driftisen. Lägg detta på minnet!
Kollade upp svaret på min färdplan och såg att det bara fanns angivet tidpunkten för återpassage in i Sverige, medan inpasseringen till Danmark var försvunnen. Ringde fpc, som sa att jag inte angivit någon inpassering. Läste innantill på datorn vad jag fyllt i och då förstod tjejen på fpc mitt fel: Jag hade skrivit EET/EKDK0010 EET/ESAA0040, dvs två EET, vilket man inte ska göra för då tar datoröverföringen automatiskt bort det först angivna. Istället ska man skriva EET/EKDK0010ESAA0040, så blir allt rätt. Tjejen på fpc återställde allt åt mig.

Styrde kosan söderut och blev lite konfunderad när jag möttes av duggregn uppe på åsen. Kändes inte helt bra.
Nere på slätten var det torrt och fint igen.

Väl på plats kollade jag först upp vädret; oförändrat positivt. Sedan planet; pappren och tiden i ordning. Därefter kollade jag upp radiofrekvensen i Danmark; på 2000 fot skulle det vara okontrollerad luft och på en karta i klubbhuset såg jag Copenhagen information 127,075. Hade letat efter den informationen på Danska IAIP-sidan men inte hittat den. Ringde för säkerhets skull upp tornet som bekräftade min nyfunna kunskap.

Ut till planet och gjorde daglig och sedan uppsittning och uttaxning. Fick vänta några minuter på väntplats på SAS MD80 som fick klart landa precis när jag var klar med motorchecken. Så fick jag klart starta, och det faktiskt några minuter före utsatt EOBT-tid! Det har aldrig hänt förut att jag startat före EOBT...

En lätt sidvind från vänster innebar inga problem. Fick klart vänstersväng och ut via Farhult på 2000 fot eller lägre. Men vad nu? På 1000 fot kom jag in i tunna moln! Plötsligt var sikten inte alls bra, men hade hjälpligt kontakt med marken ändå. Svängde ut över Skälderviken och kom ut ur molnet men såg att det var fler moln på samma höjd, så jag ropade upp tornet för att kolla om molnen börjat sjunka. Nädå, spridda moln på 1300 fot och brutet täcke på 3700 fot, och TAFfen utlovade ännu bättre väder.
Kort fundering och tittade ut och såg att det verkade vara ett lokalt fenomen med de lägre molnen, och sikten blev bättre, så jag bestämde mig för att fortsätta tills vidare.

Över Kullahalvön fick jag order att anropa Köpenhamn info, så jag sa ajö till Sverige och davs till Danmark. Efter byte av transponderfrekvens fick jag de magiska orden "Sierra Golf November, you are identified" i mitt öra.

Flög enligt planeringen på 2000 fot via Gilleleje till Fredriksverk, där en vänlig danska påminde om att framför mig gällde det att "RomeoXX is active". Svarade att jag enligt färdplan ämnade vända tillbaka mot Humlebaek. Kollade på vägen upp Annisse och Grönholt flygplatser för eventuellt framtida bruk. Passerade också över Fredensborgs slott innan jag nådde Humlebaek och Louisiana. Följde så kusten upp till Helsingör, där det var dags att ta farväl av mina danska vänner och ropa upp Ängelholm igen.
image109
Gilleleje
image110

image112
Louisiana konstmuseum intill havet
image111
Kronborg slott i Helsingör

När jag närmade mig Varalöv dök de norsvästskånska molnen upp igen, och tvingade ner mig på 1000 fot. Inflygningen och landningen kändes mycket bra; jag hade bra koll på både höjd (baggis med PAPI) och fart, så när det var dags för sättning tyckte jag nog att det kändes näst intill perfekt - det var iallafall länge sedan jag gjorde en så snygg landning.
I sättningsögonblicket kastade jag en snabb blick på tiduret, och såg att det var 49 minuter och 20 sekunder sedan jag taxade ut på banan. Vad ger ni mig för den tidsprecisionen?

En summering av passet: Inga problem med flygningen i Danmark, bara det rent administrativa innan. Att hitta anropsfrekvens och att fylla i färdplanen rätt. Språket gick lätt, i och med att jag tränat på engelska under tidigare flygningar.
Det jag definitivt inte var nöjd med var höjdhållningen. Den måste bli bättre! Idag pendlade det mellan 1800 och 2200 fot, när jag bestämt 2000.
Jag fick träna befälhavarrollen i och med väderproblematiken, bra. Och som sagt, start och landning oklanderliga.
Så jag känner mig redo för nästa steg i utlandsflygningen; att landa i Danmark. Det kan kanske bli någon gång i mellandagarna, om jag inte får fullt upp med Katanan.

CNL

Dagens OVC-notering: 015.
Vad är väl en bal på slottet?

Danmark?

Nu har det varit stiltje på bloggfronten några dagar. Inte konstigt med sådant väder. Och det blir lite tjatigt att skriva om väder hela tiden. Jag menar; dagens OVC-nivå, hur spännande är det???

Kanske kan det bli ändring på det hela i morgon - eventuellt skulle vädret bli bra! Så jag har gjort något radikalt; lämnat in en färdplan för morgondagen, vilken förvarnar om en rutt över norra Själland. Just det; Danmark von oben f f g. Nykommet att skriva EET/EKDK0010 och EET/ESAA0040 i färdplanen...

Det hela ingår i projekt Billund 08, och är första steget i en fyrstegsraket som ska ta större delen av familjen till Legoland till sommaren:
Steg 1: Penetrera danskt luftrum i form av en kortare överflygning.
Steg 2: Landa på danskt territorium på Själland, antagligen Roskilde.
Steg 3: Flyga över halva Danmark Odense t o r.
Steg 4: Billund och Legoland.

Så nu håller jag tummarna för en tidig julklapp till mig själv.

Vånda

Ujuj, idag har det verkligen sugit i flygtarmen!
Helt underbart flygväder; CAVOK och 15 knop rakt i banan. Speciellt eftersom det varit skitväder de senaste dagarna och kommer att bli det igen de närmaste.

Å andra sidan flög jag i fredags och gjorde ett bra pass airwork då, så att ta ledigt från jobbet idag för att flyga en runda kändes väl lyxigt, och det bar dessutom emot att sticka iväg helt planlöst. Inte ett pass till med airwork, nästa pass jag flyger ska vara en rundtur någonstans; kanske en nav? Iallafall mer planerat.

Abstinensen blev förstås inte bättre när jag åkte ner till IKEA Helsingborg för inköp till skolan. När vi passerade ESTA var CTR fullt av plan surrande som en ilsk bisvärm runt kupan. Allt från Goldens 2000 till Safir och PA28. Suck. Vad är väl en bal på slottet...

Dagens span

Med tanke på nutidens s**tväder får man vara glad bara man kommer i närheten av ett flygfält. Så därför var jag nöjd när vi körde förbi fd F14 och längs med Halmstads rullbana på väg till Vapnö julmässa (för att assistera frugan). Förra gången jag såg den var från 1500 fots höjd, och dessförinnan studsade jag. Förvånansvärt vad banan såg platt ut från markperspektiv (rättare sagt Galgbergsperspektiv). En helt annan sak under inflygning bana 19; då känns det som att landa på en hylla pga kullen (bana 19 inflygning från höger i bilden).

image107

Nåja. Annars har min flygtankeverksamhet inriktats på flyg utomlands. Eftersom det blir Billund till sommaren tänkte jag pröva mina vingar i danskt luftrum i vinter/vår, och kanske testa den danska asfalten. Känns den annorlunda än vår svenska?

Flygning i morgon blir det inget av, trots helt ledig dag(!). Ett stort fett lågtryck är parkerat över Ängelholm hela dagen...