Roskilde strikes back!

Hur tillbringar man sportlovet på bästa sätt? I luften, såklart!
Efter att ha konsulterat SMHI såg jag att stratusen skulle lyfta vid lunchtid, och efter att ha konsulterat den äkta hälften fick jag klart starta planeringen.

Dagens pass skulle tilldra sig i trafikvarvet med Katanan, i e första EKn med henne. Det är nu mer än en månad sedan jag avslutade inflygningen, så frågan var hur mycket jag mindes från de tre lärarledda passen.

På vägen till klubben satt jag i bilen och memorerade allt speciellt som skulle göras, både i tillsynsväg och förberedelser och sedan uppe i luften. Väl på plats kollade jag att TAFfen och METARen fortfarande var positiva, innan det var dags för daglig. Jag förundras fortfarande av hur billigt plastigt allt känns på Katanan, när man är van vid PA28ans plåtiga yttre...

Slog så en pling till tornet för att förbereda dem på min övning. Då kom dagens kalldusch: Tyvärr kan du inte öva så länge i varvet, eftersom en kärra från Roskilde har bokat instrumentinflygning hos oss i en timme. De skulle kommit om en kvart men har blivit lite försenade, så du kan nog iallafall hålla på i 20 minuter. Jaha. Nåja, bättre än inget. Plötsligt fick jag bråttom upp in i kärran.

Jag mindes dock att man skulle låta motorn gå ett bra tag på marken innan man lyfte, för att motortempen skulle hinna bli lagom. Så sedan jag fått igång fläkten tog jag det lilla lugna ut till väntplatsen.
Vinden var idag hela 13 knop, men bara 20° från sidan, så det skulle vara ganska snällt idag.

Klart starta och upp i varvet. Inga problem. Mitt för sättningsmärket på med förvärmning och bränslepump. Innan insvängning på basen gasavdrag och mitt på basen startklaff. In på basen och av med förvärmning och fullt propellervarv. Full koll på farten; drygt 65 knop och nästan inne över tröskeln landningsklaff (motorsvagt plan och stark motvind). Så var det bara sättningen kvar. Per definition gick alla fyra sättningarna bra; både jag och planet klarade oss utan skador. Men snyggt var det inte. Jo, kanske en av dem var hyfsad, men inte mer.

Jag ska nog be att få ett extra pass med läraren som bisittare, för att få till det där sista på ett bra sätt. Det känns som om det gått lite för lång tid sedan senaste Katanaövningen, speciellt med tanke på att man fortfarande är ganska grön i Katanan. Kunskaperna har inte hunnit sätta sig, så det känns onödigt att sitta och träna in ett felaktigt beteende på egen hand. Jag får ta den extrakostnaden som en investering i trygghet.


Koenigsegg...

Idag har jag varit nere på flyget igen, fast på andra sidan banan; på gamla flottiljområdet. Spanat in en bilfabrik som producerar saker med ca 1000 hk, 0-100 på 2.9 sek, vrid ca 1000 Nm, toppfart 400+... allt till det facila priset av ca 8 miljoner kr...
Köp en lott, vetja!


Roskildefestivalen?

Dagens ämne: 1000-kronorsglassen i Roskilde, en annorlunda festival.

Som alla trogna bloggläsare minns, hade jag stora våndor om dagens flygövning - vart skulle det bära? Lunchen var inte speciellt lång, och en navigering kräver mycket förarbete. Å andra sidan skulle jag flyga solo, så då vore ju Katanaträning lämpligt. Men då skulle jag bara kunna flyga en halvtimme eftersom sedan skulle planet vara upptaget med skolning. Och vad är en halvtimme i sådant sagolikt väder som idag? Extrem-CAVOK och svag vind, det får ju bara inte vara outnyttjat!

Så jag bestämde mig att återuppta min förplanering från igår och satsa på Roskilde ändå! Slängde iväg två färdplaner och fick de godkända. Det tog lite tid att förstå sig på Själlands luftrumsindelning med G-luft i botten, förutom runt Roskilde och Köpenhamn, där det är D-luft närmast backen, och sedan C-luft ovanför i bekant trattform.

Kollade även upp
Roskildes flygplats i Danska AIPn för att se hur trafikvarvet såg ut och eventuella bullerkänsliga områden och vilka frekvenser som skulle användas. Ingen stor flygplats till ytan, men ändå hade de approach-, tower- och ATIS-frekvens.
Kollade förstås upp nuvarande och kommande väder både i Ängelholm och Roskilde, hellugnt kan man lugnt säga...

Så var lunchtimmen slagen och jag körde ner till klubben - kollade upp statusen på planet: Ingen hade flugit efter mig, alltså var det ganska torrt i tankarna. Ut med Katanan för att få ut GustavNiklas och så igång med motorn. Nähä, det var svårare det, men efter ett antal försök (med paus mellan) lyckades jag till slut få liv i motorn.
Ut till platta väst för full tank och sedan iväg. Satsade på engelska redan från start.

När jag väl passerat Farhult fick jag order att kontakta Copenhagen information inför gränspassagen. Fick en order jag aldrig fått tidigare: "Sqawk identity". En sekunds betänketid sedan mindes jag från teorikursen att det var ett sätt att "highlighta" mig på flygledarskärmen för att underlätta identiferingen, så jag tryckte identityknappen på transpondern och fick strax svaret "You are identified!"

Flög in via KOPIM i Danmark, precis som förra gången och sedan vidare med rak kurs på Valby, inpasseringspunkten till Roskilde. Med GPS-hjälp var det inga problem att hitta. Jag insåg däremot hur svårnavigerat Danmark kan vara; så tätt mellan de många byerne så det var svårt att se vilken som var vilken. Men jag hittade Lyngby, där jag skulle gå in i C-luft, så jag avslutade kontakten med Copenhagen och ropade upp Approachen i Roskilde istället.
Nu kom straffet för att man pratar bra flygengelska; flygledaren tror att man är flygproffs och rabblar långa radängor på bästa engelska danskbrytning, så det var ett antal gånger under flygturen jag fick säga "Say again", och ibland igen "Say again but slower", innan jag förstod.
Dessutom var det livlig radiotrafik på frekvensen, så det gällde att ta tillvara minsta lucka om man ville säga något. En föraning om vad som skulle komma.
Passade även på att avlyssna ATIS för att ha koll på bana och lufttryck. Så skymtade jag flygplatsen en bit bort.

Vidare över Valby fick jag order att byta till Tower-frekvensen och anmäla när jag angjort medvinden. Hittade de bullerkänsliga områdena, som gjorde att det fick bli en lång final för att kunna runda områdena utan irritation.
Angjorde medvinden och fick order att anmäla när jag var redo att svänga in på basen.
Gjorde förberedelser och var precis klar att svänga in på basen när någon annan började snacka på radion, så det blev en extra lång final istället.

Efter 35 minuter i luften fick jag till en bra sättning, och nu var det bara att taxa till terminalen. Bara och bara, det fanns ett antal taxivägar i ett rutnät, trots den relativt lilla flygplatsen (Rullbanorna är "bara" 1500 resp 1800 m långa).
Som det intensiva snacket på radion indikerade, var det ett riktigt getingbo på flygplatsen. Hela tiden småplan som startade och landade i en strid ström, och därmed såg till att taxibanorna inte låg öde.
Väldigt ovant för mig, som brukar hålla till vid en ganska stor flygplats, men där man oftast är ensam; då och då får man samsas med en SAS eller Golden.

Till slut lyckades jag nå plattan och hittade C-skylten för att gå in och betala flygplatsavgiften. Kändes lite märkvärdigt... trevliga danskar tog emot och sedan gick jag och köpte en glass för att fira landningen. Ingen tid att förlora, lunchen var kort så det blev att äta upp glassen på väg till planet. Uppsittning och igång igen.

Jaha, direkt fick jag order att byta frekvens, tydligen en egen markrörelsefrekvens. Som sagt, stor flygplats. Taxade till väntplatsen via ett antal korsningar (trafikljus hade gjort stor nytta här!), där jag fick order att byta till den vanliga tornfrekvensen, och så fick jag snällt vänta på min tur att ställa upp. Till slut fick jag klartecken att starta och drog iväg.
Mitt under stigningen korsade ett plan min väg bara några hundra meter framför mig - var tornet kalla eller slarviga? Och när jag spanade uppåt bakåt såg jag en stor trafikkärra (MD80?) korsa min väg typ 1000 fot ovanför, på väg mot Kastrup.
Som sagt, intensivt.

Hemresan skedde utan större åthävor, exakt samma väg som på nervägen. Det var bara att njuta av utsikten. Över Hornbaek fick jag även kontakt med Sweden Control, vilket gjorde att jag på min relativt korta resa fick ratta in totalt sju olika frekvenser; Ängelholm TWR, Copenhagen Info, Roskilde Approach, Roskilde ATIS, Roskilde TWR, Roskilde GND och Sweden Control.
Väl på hemmaplan fick jag klart inflygning och landade, samtidigt som min fd elev höll på i trafikvarvet med Katanan.
Denna gång hade jag stenkoll på farten under finalen, tänkte att det här blir finemang. Och vad händer? Roterar för tidigt och får till en rejäl ballong...
Som lök på laxen är min gamle flyglärare på klubben och ser alltsammans. Typiskt. Men han berömde mig iallafall för min flygengelska...

Summering: En härlig utflykt i ett härligt flygväder. En grymt lärorik upplevelse att komma till en "stor" flygplats trafikmässigt sett. Och en rejäl dos flygengelska. Helt enkelt en väldigt lyckad dag!

Nästa steg? Det måste bli trafikvarvet med Katanan. De kunskaperna sitter fortfarande ganska löst. Kanske nästa vecka?

EKRK!

Jojomänsan; det blev Roskilde idag. Rapport kommer senare!

Angenäm fråga

OK, om man för en gångs skull får lita blint på SMHI ska det bli perfekt flygväder i morgon; klart och måttliga nordliga vindar. Vilket innebär att frågan är inte om, utan vart?
Enligt den ursprungliga planeringen skulle det bli en tur upp runt Halmstad med en kollega, men det blev inställt pga sjukdom. Nästa fundering gick åt Danmark, med en tur till Roskilde, men det känns lite väl långt och spontant för en så kort stund.
Katanan är fullbokad för skolning hela dagen, annars kunde jag gjort lite airwork med den.
Samtidigt som det är fint väder vill jag inte bara flyga helt planlöst, det känns som pengaslöseri. Nåt slags mål hade varit bra. Jag får nog sova på saken.

Äntligen! eller Gå till väntläge

Vilken överraskning!
Jag hade som sagt bokat GustavNiklas både onsdag och torsdag, och Katanan ViktorTore fredag, så veckans flygning var ordnad. Eventuellt skulle jag ha pers med mig i planet, och det gnagde mig en smula. Det var länge sedan jag flög GustavNiklas, och däremellan har jag flugit Katanan och blivit "omskolad" så frågan var hur mycket gamla GustavNiklas-takter som fortfarande satt i?

Vaknade i morse, konstaterade mulet som vanligt, gjorde morgonbestyr och körde mot jobbet. Väl på väg tittade jag mot horisonten och såg ett ljus i väster, hmmm, vilket fick mig att kolla in molnen lite extra. Vid en närmare titt såg de inte ut som de vanliga stratusen, utan det var stratocumulus! Det verkade lovande; tyder på hög molnbas!
Och vinden var för ovanlighets skull lugn.
Idé!
Kanske skulle det gå att friska upp start och landning med GustavNiklas? Jag chansade, svängde söderut på E6, ner mot flygklubben!
Väl framme fick jag mina önskningar uppfyllda; planet var ledigt, molnbasen 2100 ft och vindstilla!
Så det var bara att göra daglig och hoppa in. Funderade ett ögonblick på att köra konversationen på engelska för att hålla mig á jour inför det kommande engelska språktestet, men bestämde mig för att fokusera på annat idag.

Tanken var alltså att få lite koll på att landningsproceduren för PA28 satt kvar efter Katanaträningen - trots allt är det en del som skiljer PA28 från Katana, både tekniskt och uppförandemässigt.

Ställde upp, drog på och lyfte. Check 1: Handen på gasreglaget upp till 60 kt. Efter lättningen drog det lite i högerhanden, som om den ville minska propellervarvet á la Katana.
Det kändes skillnad i motorstyrka nu; 300 fot nåddes i ett kick jämfört med den svagare Katanan.
Procedurerna tvärs sättningsmärket inför landning hade jag tydligen gjort så ofta att de satt i ryggmärgen - inga problem där inte.
Bra koll på farten under inflygningen, 75 knop, och höjden sjönk i jämn och fin takt, som om man aldrig gjort annat än flugit (lätt överdrift...)
Då kom dagens första "Efter studs och gå vidare via högervarv till väntläge syd, 1500 ft eller lägre." Jaha, då var Golden i antågande.
Nåja, sättningen satt iallafall bra, och jag drog på och svängde söderut.
En stunds cirkulerande och jag passade på och träna vingtippning. Otroligt nog satt det i stort sett perfekt. Och jag som tidigare haft problem med timingen. Vad har hänt???

Strax fick jag klart inflygning igen, men på finalen hörde jag återigen "Efter studs och gå vidare via högervarv till väntläge syd, 1500 ft eller lägre." Kinnarpsjeten i antågande...
Inget att be för. Ut igen och träna lite branta svängar. Efter ett tag klart igen. På finalen hördes vadå tror ni ? Just det. Då tröt tålamodet för mig. "Avsikt full stopp istället." Tack och adjö.

En halvtimme i luften och tre landningar. Dålig output på det avsedda, men jag fick lite väntlägesträning. Och en bekräftelse att trafikvarvsfärdigheten var i ordning. Redo för nästa flygtur.

Helgarderat!

Sol i sikte! Åtminstone enligt SMHI. Ondag, torsdag och fredag väntas sol, så därför har jag bokat en flygstund varje dag! Det vore väl 17 om inte någon skulle gå att genomföra...

That's life...

Igår hade jag en ledig stund för flygning. Då var det skitväder. Regn och sidvind. Idag var det soligt och vinden rakt i banan. Fullt schema på jobbet naturligtvis...
Next stop torsdag.

Vild chansning

Har en ledig stund att fördriva på onsdag. Och för säkerhets skull (det kan ju bli flygbart) har jag bokat båda kärrorna. Om det blir himla fint flygväder (mindre troligt) tar jag storebror PA28 och en kollega på en tur över sydhalland, men om det blir lite mindre fint flygväder (kollegan är flygkänslig) blir det airwork med Katanan. Och blir det sämre väder blir det inte ens en tumme...

Å andra sidan har prognoserna varit pessimistiska de två senaste dagarna, men de har när det kommit till kritan erbjudit bra (flyg)väder. Så det att det spås 10 m/s och regn behöver inte betyda någonting, tydligen.

Lokalt väder

Intressant:
ESTA 031120Z 19009KT 170V230 9999 FEW018 05/01 Q1013=
ESTL 031120Z AUTO 21016G26KT 9999 FEW060 03/00 Q1014=
Det skiljer ca två mil mellan Ängelholm och Ljungbyhed. Hyfsad skillnad i vind...

Anm: Ja, jag vet det är fint flygväder idag, men är förkyld... är det inte det ena...

TS

Jojo, vädergudarna var i fin (?) form i natt också. Vaknade 0300 av en rejäl smäll åska - i stort sett rakt över huset. Upp snabbt och rädda router och modem och dator och TV och DVD, innan man fick sällskap i sängen av de större sönerna. Ytterligare några blixtar och dunder på varierande avstånd, ackompanjerat av en hagelskur modell värre, innan lugnet lägrade sig och barnen återgick till utgångsläget.

Åska på vintern? Visst. För två år sedan var med om en overklig sak: Åkte pulka i backen, så kom en rejäl snöby och vräkte ner, och plötsligt, en blixt följd av en åskknall. Trots den obefintliga sikten, och snön som måste dämpat ljudet en hel del. Spooky.

Inget vidare väder i helgen. Lika bra det - har inte tid att flyga ändå. Vi har ett 130-årskalas att förbereda...