Första periodvilan

Då var det dags för juluppehåll i teorikursen. 10 januari är vi på igen.

Igår var det dags för det fruktade radioprovet - skarpt läge och ett grundkrav för att få flyga ensam senare i vår!
Så det var lite andan i halsen när jag upptäckte i förrgår att jag inte hade hyfsad koll på engelskan. Därför satte jag snabbt ihop ett glosprogram i C++ som testade slumpvist ord på slumpvis svenska eller engelska (att plugga genom att hålla över i boken är dömt att misslyckas anser jag; man lär sig ordningen istället för ordet). Efter några rundor med programmet satt glosorna ok.

Provet var trots allt ganska trivialt. Först 25 flervalsfrågor a la 1000 frågor - väldigt basic - för att klara den begränsade behörigheten (endast inrikes flygning), därefter 18 fraser att översätta till svenska eller engelska, och sedan den engelska alfabetet för att få den fulla behörigheten (även utomlands flygning).
Jag lyckades skrapa ihop ett fel på alltihop, och gränsen var som sagt minst 75% rätt. Lugnt.

Ingen torrflygning på provet alltså. Å andra sidan kommer det tydligen att ingå en del radiotelefoni i det stora provet i maj också. Men som allt annat känns det som att man kommer lära sig mycket genom de praktiska övningarna.

Nu går jag i ide ett tag när det gäller teorin - ska bli skönt att kunna koppla av på onsdag- och söndagkvällarna, och kunna koncentrera sig på (de eventuella) flygningarna. I morgon blir det iallafall inget. Blåst, regn och moln. Vad mer kan behövas för att ställa in? Frågan är om det blir något innan jul. Femdygnsprognosen såg allt annat än munter ut...
Nu skulle man bott i Stockholm - kan man få hyra in sig, Mia?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback