Det svänger!

Så var då fjärde passet avklarat.
VRB01KT CAVOK 05/M01 Q1029
Och visst blev det en liten bild på turen. Utsikt över Öresund och Kullahalvön som synes...
Nåväl. Checklistan börjar sitta nu, läraren satt mest tyst under tiden. Starten var grymt svajig.

Idag gick det annars i svängens tecken; normal sväng i planflykt, sväng i lågfart, sväng med 60 graders lutning (kändes i magen!), sväng i stigning, sväng i plané och sväng i glidflykt. Och sväng åt vänster följt av sväng åt höger. Inte mycket rakt fram alltså. I början var det kantigt och dant, men på slutet blev det bättre. Jag lyckades till och med hålla kulan hyfsat i mitten. Det blev mycket lättare när jag koncentrerade mig på att använda instrumentpanelen och kompasshuset som referenser istället för att titta på horisontgyrot och variometern. Sen lär det ta tid innan man lär sig de olika referenserna beroende på fart och lutning; ännu har jag bara koll på planflykt i normalfart, stigning och normal sväng.

Nästa flygpass bokade vi in samma tid nästa fredag. Men vad skönt det varit på sistone; två flygpass på mindre än en vecka! Totalt hela 4 timmar nu - dagens pass var en timme långt eftersom vi fick ligga i väntläge för att släppa fram Kullaflygs 2000. Men då blev det rejält tränat på sväng!
Swing it, magister!


I luften november

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback