Svamlade tankar

Jaha; ständigt detta väder... känns lite utslitet att säga det, men vädret ser återigen inte allt för lovande ut inför söndagens flygning. Det har varit två dagar med perfekt flygväder nu, och så blir det mulet och regnskurar de närmaste dagarna. Jag vill flyga!!! Nåja, SMHI har haft fel tidigare.

Känns lite tungt som jag pratade med en kursare från Ljungbyhed, som redan fått ihop 6 timmar, medan jag bara flugit 2. Åkej, andra har bara flugit en halvtimme, så jag ska väl inte klaga.

Nu har jag skrivit ner en massa flygglosor att kunna, t ex aileron = skevroder, sjunka = descend, approach = inflygning, maintain = bibehåll och wilco = ska ske. Att användas inom flygradiotelefonin, eftersom vi ska ta den allmänna behörigheten, d v s både svenska och engelska ska klaras av.

Reflektion kolon: Att gå igenom och lära sig inflygningsanrop rent mekaniskt efter skivans fraseologiövningar verkar vara onödigt jobb, eftersom läraren inte följer dem utan kör eget race med olika varianter hela tiden. Kan det vara bättre att läsa in sig på lösryckta fraser, t ex olika fraser att använda efter landning eller inträde i trafikvarv. Jag försöker med det istället, så får vi se...
so long, så länge

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback